حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل در سراشیبی شکست

یکی از اعضای حزب این شکست را «زنگ بیدارباش» نامیده است

سکان رهبری آلمان مدت‌ها است که در دستان مرکل است-Sean Gallup / POOL / AFP

انتخابات ایالتی برای حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نتایج ناخوشایند بی‌سابقه‌ای به همراه داشته است؛ به طوری که یکی از اعضای این حزب آن را «زنگ بیدارباش» نامیده است. سکان رهبری آلمان مدت‌ها است که در دستان مرکل است و فقط شش ماه به انتخابات سراسری باقی مانده تا مشخص شود جانشین او چه کسی است.

نتایج نهایی، اوایل روز دوشنبه مشخص شد و نشان ‌داد که حزب راست میانه اتحادیه دموکرات مسیحی، در انتخابات از دو فرماندار کهنه‌کار و محبوب ایالتی شکست خورده است: در ایالت بادن وورتمبرگ از وینفرید کرچمان از حزب سبز و در ایالت راین‌لند-فالتس، از مالو دریر از حزب چپ میانه سوسیال دموکرات.

این دو ایالت که زمانی از پایگاه‌های نیرومند اتحادیه دموکرات مسیحی بودند، مدت‌ها است که محبوبیت خود در آنجا را از دست داده‌اند و در این انتخابات نیز با اختلاف حدود هشت درصد، در این دو ایالت شکست خوردند. این حزب در بادن وورتمبرگ ۲۴.۱ درصد آرا و در راین‌لند فالتس ۲۷.۷ درصد آرا را به دست آورد که از جنگ‌جهانی دوم به بعد، بدترین نتیجه این حزب در این دو ایالت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوربرت روتگن، از نمایندگان ارشد این حزب در مجلس آلمان، در مصاحبه با روزنامه راینیشه‌پست گفت که نتایج روز یکشنبه، «زنگ بیدار باش برای اتحادیه دموکرات مسیحی» است.

پس از این دو انتخابات، قرار است چهار انتخابات ایالتی دیگر هم برگزار شود و انتخابات سراسری در ۲۶ سپتامبر برگزار خواهد شد. مرکل چهار دوره یعنی به مدت حدود ۱۶ سال سکان رهبری آلمان را در دست داشته است.

کُندی در آغاز برنامه تزریق واکسن کرونا، پا برجا ماندن اکثر محدودیت‌ها و اوج‌گیری دوباره بیماری، باعث نارضایتی مردم از دولت فدرال مرکل شده است.

در دو هفته گذشته، ائتلاف راست میانه دولت مرکل با این اتهام نیز دست به گریبان بوده که سود حاصل از قراردادهای تولید ماسک در اوایل همه‌گیری کرونا، به جیب چند نماینده مجلس رفته است.

پل زیمیاک، دبیرکل اتحادیه دموکرات مسیحی، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «خیلی روشن و واضح می‌توان گفت که شامگاه خوشایندی برای اتحادیه دموکرات مسیحی نبود.» و افزود: «دوست داشتیم نتایج جور دیگر و بهتری می‌بود.» او اعتراف کرد که اتهامات فساد و ضعف در مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹، به اتحادیه دمکرات مسیحی لطمه زده است.

این حزب هنوز تصمیم نگرفته است که برای مبارزه در انتخابات سراسری ۲۶ سپتامبر، چه کسی را جانشین مرکل کند. مرکل از سال ۲۰۰۵ سکان رهبری آلمان را در دست دارد و این امتیاز نیرومندی برای جذب رای‌دهندگان بود اما وی قصد ندارد برای پنجمین بار به میدان بیاید.

روبرت هابک، یکی از رهبران حزب سبز، نیز در مصاحبه با رویتر گفت: «آغازی عالی برای رسیدن به نتایجی عالی در سال انتخابات بود. امیدواریم با باد موافق حاصل از پیروزی در بادن وورتمبرگ و راین‌لند فالتس، بتوانیم با بادبان‌های برافراشته به پیش بتازیم.»

بخش سیاسی صدای آلمان در توییتی نوشت: انتخابات بادن وورتمبرگ و راین‌لند فالتس، انتخابات منطقه‌ای بودند اما با توجه به آن که انتخابات سراسری در ماه سپتامبر در پیش است، می‌تواند در کل آلمان اثر داشته باشد.

در این دو ایالت بیش از ۱۰ میلیون نفر می‌توانستند پای صندوق‌های رای بیایند.

طبق گزارش‌ها، وینفرید کرچمان ۷۲ ساله، فرماندار حزب سبز که با حزب اتحادیه دموکرات مسیحی در ائتلاف بوده، اکنون می‌تواند وارد ائتلاف‌های جدیدی شود و در بین رای‌دهندگان میانه‌رو محبوبیت داشته است.

نتایج انتخابات ایالتی سبب شد تا سبزها که به طور سنتی چپ‌گرا و هوادار محیط‌زیست هستند، برای مبارزات انتخابات سراسری اعتماد به نفس تازه‌ای پیدا کنند؛ انتخاباتی که انتظار می‌رود در آن برای اولین برای برای کسب کرسی صدراعظمی مبارزه کنند.

نتایج این انتخابات تا حدی سوسیال‌ دموکرات‌های چپ میانه را هم که در نظرسنجی‌های فدرال وضعیت خوشایندی نداشتند، آسوده‌خاطر کرد. طبق نظرسنجی‌های سراسری، اتحادیه دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی با آن که شماری از حامیان خود را از دست داده‌اند اما همچنان از سبزها و سوسیال دموکرات‌ها جلو هستند. اولاف شولتز، وزیر اقتصاد آلمان و نامزد سوسیال دموکرات‌ها برای صدراعظمی، می‌گوید که این نتایج نشان داد «تشکیل دولت بدون اتحادیه دموکرات مسیحی، امکان‌پذیر است.»

حزبی که در انتخابات یکشنبه وضعیت خوبی نداشت، حزب راست‌افراطی آلترناتیو آلمان بود. این حزب در قیاس با نمایش قدرتمندش در سال ۲۰۱۶، حدود یک‌سوم آرای خود را از دست داد و در بادن ووتمبرک ۹.۷ درصد آرا و در راین‌لند فالتس، ۸.۳ درصد آرا را به دست آورد.

© The Independent