«هرکس در ایران از کرونا بمیرد، قتل عمد است و مسئولیتش برعهده حاکمیت»

فائزه هاشمی می‌گوید که به نظر او اگر یک میخ هم جای مدیران فعلی بگذارند، مملکت همین‌‌طور می‌چرخد

فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، می‌گوید حالا که واکسن کرونا کشف شده، هرکس در ایران  از این بیماری بیرد، «قتل عمد» محسوب می‌شود و مسئولیت آن به «مجموعه حاکمیت کشور» است.

هاشمی در گفت‌وگویی تصویری با روزنامه اینترنتی فراز، با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا در بیشتر کشورهای دنیا، به‌ویژه کشور‌های توسعه‌یافته از سه‌ماه پیش و این‌که ایران تنها از ۳۰ روز پیش این کار را آغاز کرده و به درصد بسیار پایینی از جمعیت واکسن زده است، گفت که «من اعتقاد دارم که از این به‌بعد، یعنی بعد از اینکه واکسن کشف شد و دنیا به‌سمت واکسیناسیون رفت، هرکس بمیرد، قتل عمد است» و مسئولیتش هم به «سوءمدیریت‌ها در کشور» برمی‌گردد که فقط هم به دولت مربوط نیست و «مجموعه حاکمیت کشور» مسئول است، زیرا در ایران حتی اراده و تلاش برای واکسیناسیون دیده نمی‌شود.  

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود که «ما اولویت را به‌جای کرونا به چیزهای دیگر داده‌ایم». او افزود: «ما اولویتمان شده یک‌سری چیزهایی که ربطی به مردم ندارد و کمکی به توسعه کشور هم نکرده و نه‌تنها رفاه هم برایمان به ارمغان نیاورده، بلکه برعکس شده. بودجه‌ها می‌رود جاهای دیگر خرج می‌شود و اولویت‌ها چیزهای دیگر است.»

آینده خوب و چشم‌اندازی نمی‌بینم

فائزه هاشمی با اشاره به کرونا، وضعیت بد اقتصادی در ایران، به‌هم‌ریختگی روابط با اکثر کشورهای دنیا و همچنین وضعیت نامعلوم انتخابات در سال آینده و مجلس اصولگرایی که به گفته او «بیشتر به‌دنبال کارهای غیرمنطقی و غیرعقلانی و به‌جای حل مسائل کشور دنبال چیزهای دیگری است»، درمورد سال ۱۴۰۰ گفت که «آینده خوب» و «چشم‌اندازی» نمی‌بیند. 

یک میخ هم جای مدیران فعلی بگذارند، مملکت می‌چرخد

فائزه هاشمی وضعیت اقتصادی کشور و گرانی‌ها را ناشی از «سوءمدیریت» دانست و  گفت: «من مدت‌هاست اعتقاد دارم که اگر یک میخ هم جای مدیران فعلی بگذارند، مملکت همین‌جوری می‌چرخد.» 

او با اشاره به اینکه «مدیریت ما پکیده و مدیران کارشناس خیلی کم داریم»، افزود: «قبل از زمان احمدی‌نژاد این‌قدر فاجعه نبود و داشتیم به مسیر خوبی هم می‌رفتیم، ولی آقای احمدی‌نژاد همه‌چیز را وارونه کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاشمی در توضیح این این اظهارنظر گفت: «تا پایان دوران خاتمی مدیران ما کسانی بودند که در دوران شاه تربیت شده بودند. از زمان آقای احمدی‌نژاد مدیریت جوان شد، یعنی مدیریتی که در زمان جمهوری اسلامی تربیت شده است. این هم نشان‌دهنده این است که ما آموزشمان هم آموزش کاربردی نبوده و مدیران ما آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.»

او همچنین با اشاره به این‌که هنگام منصوب کردن مدیران در ایران به‌جای عملکرد، به رزومه‌های ساختگی توجه می‌شود، گفت که «یک‌سری آدم‌ها مهر مدیریت و وزارت و ریاست بر پیشانی‌شان خورده و فقط آن‌ها جابه‌جا می‌شوند.» 

این نماینده مجلس ششم، نبود «شایسته‌سالاری» و «چرخش نخبگان» را  دلیلی بر این دانست که دولت خود به «اپوزیسیون» تبدیل شده است و به‌جای دنبال‌کردن و حل مسائل، می‌پرسند «چرا این‌‌‌طور است».

بعد اخراج از دانشگاه، پسته‌های مادرم را اداره می‌کنم

فائزه هاشمی همچنین در این گفت‌وگو به مواردی شخصی اشاره کرد، از جمله اینکه بعد از «اخراج از دانشگاه» مشغول اداره «پسته‌های مادرش در رفسنجان» است.

او همچنین به این اشاره کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی هرسال عیدها به کیش سفر می‌کرد و همه خانواده هم همیشه نوروز را در سفر و اغلب کیش می‌گذرانده‌اند. 

این نماینده پیشین مجلس درمورد استفاده نکردنش از موبایل هم گفت: «همین الان وقتی مصاحبه می‌کنم، مصاحبه را می‌گیرم، ویراستاری می‌کنم، کلی سانسور و عوضش می‌کنم، بعد با تمام این کارها، می‌روم دادگاه؛ اگر بخواهم فی‌البداهه در فضای مجازی اظهارنظر کنم، دیگر حتما اعدامم! بنابراین اصلا به صلاحم نیست که موبایل داشته باشم.»