هشت لایحه جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از بازگشت به برجام

این لوایح طیف وسیعی از موضوعات از نظارت بر تعدیل تحریم‌ها تا حل موضوعات مورد نگرانی درباره ایران را شامل می‌شود

ساختمان کنگره آمریکا در واشینگتن-Sarah Silbiger / Getty Images via AFP

در حالی که مقامات دولت جو بایدن پیوسته از آمادگی برای بازگشت به برجام و مذاکره با ایران سخن می‌گویند، جمهوری‌خواهان در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مجموعه لوایحی را در هفته‌های اخیر دنبال می‌کنند که هدف آن متوقف کردن دولت در روند بازگشت به برجام است.

به گزارش جوییش اینسایدر، هشت لایحه شامل افزایش فشار تحریم‌ها، اعلام نارضایتی نسبت به توافق هسته‌ای، مخالفت با تعدیل تحریم‌ها و منع بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک تدوین شده است.

هرچند برخی اقدامات از حمایت حداقلی برخوردار است، برخی دیگر توانسته پشتیبانی وسیعی در حزب جمهوریخواه و دمکرات به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مثال یکی از لایحه‌ها در سنا که بیل هگرتی، سناتور جمهوریخواه‌ آن را پیشنهاد داده، هدف نظارت بر کاهش تحریم‌ها را دنبال می‌کند و ۲۷ سناتور حامی آن هستند. لایحه دیگری مخالف هرگونه کاهش تحریم‌ها به نحوی است که مساله هسته‌ای و تهدید‌های ناشی از اقدامات منطقه‌ای ایرن را نادیده بگیرد. این لایحه ۳۱ پشتیبان دارد.

همچنین برخی سناتورها به دنبال نظارت کنگره بر تعدیل تحریم‌های ایران هستند تا از این طریق مردم آمریکا نیز بتوانند نظر خود را اعمال کنند.

سناتور هگرتی در این زمینه می‌گوید: «نمی‌خواهم دوباره به جایی برگردیم که تهران از ما امتیاز می‌گرفت و تحریم‌ها را در ازای دستاورد ناچیزی لغو کردیم.» او می‌افزاید: «نگرانی این است که دولت بایدن می‌خواهد تحریم‌ها را در ازای بازگشت به برجام لغو کند. اکنون زمان عقب‌نشینی نیست.»

موضوعات دیگر مورد اشاره در این لایحه‌ها، افزایش دامنه تحریم‌ها علیه مقامات جمهوری اسلامی و تاکید بر دمکراسی، سکولاریسم و غیرهسته‌ای بودن ایران است.

پیش‌تر گروهی از نمایندگان از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا در نامه‌هایی به بایدن در مورد ریسک‌های بازگشت به برجام هشدار داده و خواستار دستیابی به توافقی جامع با ایران شده بودند که همه موضوعات مورد نگرانی را شامل شود.

بیشتر از جهان