بازداشت دو تن از مهاجمان به کنگره به اتهام پاشیدن ماده شیمیایی به پلیس

مهاجمان قصد داشتند جلوی جلسه کنگره برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را بگیرند

پلیس پس از بررسی ویدئوها، برای شناسایی و بازداشت این دو نفر از آرم رستورانی که روی پیراهن یکی از آنان و همچنین بررسی صفحات آنان در رسانه‌های اجتماعی شناسایی کرد- BRENT STIRTON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

دو مرد که گفته می‌شود در جریان یورش به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه، به برایان سیکنیک و دو مامور دیگر پلیس کنگره، مواد شیمیایی اسپری کردند، بازداشت شدند.

برایان سیکنیک، پلیس کنگره یک روز بعد از این واقعه جان باخت و مقام‌های مسئول اخیرا گفتند که تحقیقات درباره عوامل دخیل در مرگ او کماکان ادامه دارد.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، جولیان الای خَتر، ۳۲ ساله و اهل شهر استیت‌کالج در پنسیلوانیا، و جورج پیر تنیوس، ۳۹ ساله از مورگان‌تاون ایالت ویرجینیای غربی، روز یکشنبه بازداشت شدند.

تنیوس در خانه‌اش بازداشت شد و ختر هنگام پیاده شدن از هواپیما در فرودگاه نیوآرک دستگیر شد.

برایان سیکنیک، مامور پلیس کنگره، یک روز پس از حمله شماری از حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره جان باخت. مهاجمان قصد داشتند جلوی جلسه کنگره برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را بگیرند.

کمی پس از مرگ این مامور پلیس، وزارت دادگستری ایالات متحده پرونده تحقیقات درباره مرگ او را آغاز کرد.

دو هفته پیش اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مردی را مورد توجه قرار داد که در تصاویر در حال اسپری کردن ماده‌ای به سیکنیک و دیگر ماموران پلیس دیده می‌شود.

در آن زمان، پلیس کنگره تأکید کرد که گزارش پزشکی درباره مرگ سیکنیک هنوز تکمیل نشده و در انتظار نتایج آزمایش شناسایی سم هستند.

به گفته وزارت دادگستری در ویدئوها دیده می‌شود که ختر یک کپسول را از کیف کوله‌پشتی تنیوس برداشته و به سوی جمعیت می‌رود و سپس کپسول را روبروی سیکنیک و دو پلیس دیگر به دو طرف حرکت می‌دهد.

وزارت دادگستری بدون آن که اسم کامل ماموران را بیاورد در گزارش خود گفت که سه پلیس فوق، سیکنیک، ادواردز پلیس کنگره، و چپمن از اداره پلیس واشنگتن بزرگ، بلافاصله دست خود را به روی صورتشان گرفته و چشم‌هایشان را با آب شستند.

بنا بر این گزارش، سه مامور پلیس دچار کوری موقتی شدند.

گزارش فوق ماده اسپری را مشخص نمی‌کند و از آن با نام «ماده شیمیایی نامعلوم» یاد می‌کند.

اف‌بی‌آی می‌گوید که ختر و تنیوس با هم کار می‌کردند و استفاده از  اسپری سمی علیه ماموران قانون در برنامه‌شان بود. آنان به نقل از گزارش‌ها و شهادت‌های مردمی می‌گوید که آنان از کودکی یکدیگر را می‌شناختند.

پلیس پس از بررسی ویدئوها، برای شناسایی و بازداشت این دو نفر از آرم رستورانی که روی پیراهن یکی از آنان و همچنین بررسی صفحات آنان در رسانه‌های اجتماعی شناسایی کرد.

این دو مرد، از جمله با اتهاماتی چون برنامه‌ریزی برای صدمه به پلیس، ممانعت از اجرای مراسم رسمی، خشونت فیزیکی و حمل سلاح خطرناک» مواجه هستند.