استعفای وزیر حمل و نقل از کابینه ترامپ در اعتراض به یورش به کنگره

خانم چائو همسر میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا است

خانم الین چائو، وزیر حمل‌ونقل مستعفی ایالات متحده -  KEVIN DIETSCH / POOL / AFP

وزیر قدرتمند حمل‌ونقل در دولت ترامپ استعفا داد. او عالی‌ترین مقام در دولت است که همراه با دیگر مقامات جمهوری‌خواه در اعتراض به واقعه یورش به ساختمان کنگره، به همکاری خود با دولت ترامپ پایان داده است.

یک روز پس از مرگ چهار نفر، از جمله یک آشوبگر که توسط پلیس به ضرب گلوله کشته شد و بازداشت تقریبا ۷۰ نفر در آنچه بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، آن را «حمله به ارگ ​​آزادی» نامید، کار پاکسازی خرابکاری‌های ناشی از هجوم هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره که به تحریک او صورت گرفت، آغاز شده است.

پاکسازی خرابکاری سیاسی که آقای ترامپ به بار آورده است ممکن است ساده‌تر باشد. در حالی که او نیمه‌شب در بیانیه‌ای قول داد تا به انتقال منظم قدرت پایبند باشد، اما ممکن است آن‌قدر بر سر کار نماند که تکمیل این فرايند را ببیند.

روز چهارشنبه، استیضاح‌نامه‌ای علیه آقای ترامپ در کنگره تنظیم شد. همزمان، چاک شومر، رهبر اقلیت سنا و نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور درخواست کردند تا همراه با همكاران خود در کابینه، متمم ۲۵ قانون اساسی را برای برکناری ترامپ فعال کند. بر اساس قانون اساسی می‌توان رئیس‌جمهور را در صورت عدم توانایی در انجام وظایف، برکنار کرد.

پس از انعکاس صحنه‌های خیره‌کننده یورش به کنگره در سراسر جهان، الین چائو، وزیر حمل‌ونقل، بالاترین مقام دولتی است که در اعتراض این موضوع استعفا می‌دهد. وی در نامه‌ای گفته است که از روز دوشنبه، تنها ۹ روز قبل از خروج آقای ترامپ از کاخ سفید، دیگر بر سر کار حاضر نخواهد شد.  وی گفت که حمله به ساختمان کنگره «مرا به شدت آزار داده است به گونه‌ای که نمی‌توانم آن را نادیده بگیرم.»

خانم چائو تنها یک عضو کابینه آقای ترامپ نبود. وی همسر میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا است که رابطه‌ای پرتنش با رئیس‌جمهور داشته است.

منتقدان دولت ترامپ، آقای مک‌کانل و دیگر جمهوری‌خواهان ارشدی که خود را مدافع قانون اساسی و مدنیت سیاسی معرفی می‌کنند، متهم می‌کنند که برای استفاده از پایگاه رای او به نفع نامزدهای جمهوری‌خواه، به وی اجازه داده‌اند سنت‌های سیاسی امریکا را زیر پا بگذارد.

اکنون، با خارج شدن کنترل سنا از دست جمهوری‌خواهان پس از پیروزی دموکرات‌ها در هر دو رقابت دور دوم در ایالت جورجیا و با توجه به اینکه آقای مک‌کانل از رهبر اکثریت به رهبر اقلیت تبدیل خواهد شد، مشخص نیست که مرکز ثقل قدرت در حزب جمهوری‌خواه کجا خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ  با خرابکاری‌ای که به بار آورد، ممکن است نهایتا موفق شده باشد شماری از همکاران جمهوری‌خواه خود را به خشم آورد، آن‌قدر که آن‌ها علنا ابراز نگرانی کنند اما اکثریت رهبران جمهوری‌خواه همچنان از واکنش خشم‌آلود پایگاه رای رئیس‌جمهور وحشت دارند. چنین محاسبه‌ای بود که سناتورها تد کروز و جاش هاولی را به مخالفت با استوارنامه‌‌های کالج انتخاباتی وا داشت.

در نهایت جلسه مشترک کنگره، پس از بیرون راندن آشوبگران از ساختمان کنگره و متفرق کردن آن‌ها با گاز اشک‌آور، دوباره تشکیل شد. آن‌ها استوارانه‌های انتخاباتی آقای بایدن را تایید کردند تا او در ۲۰ ژانویه مراسم تحلیف را به جا آورد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، ریاست جلسه اواخر شب را نیز بر عهده داشت. ظاهرا آقای ترامپ در آخرین تلاش برای خنجر زدن از پشت به آقای بایدن، از پنس خواسته بود در آن جلسه شرکت نکند.

به هر روی آقای پنس، جو بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده یعنی  چهل و ششمین رئیس‌جمهور اعلام کرد. وی پس از آن، برای آشوبگران نیز پیامی داشت. او گفت: «برای کسانی که امروز ساختمان کنگره ما را ویران کردند، شما برنده نشدید.» وی افزود: «حتی در پی خشونت‌ها و تخریب‌های بی‌سابقه در ساختمان کنگره، با حضور مجدد در این اتاق، جهان دوباره شاهد مقاومت و قدرت دموکراسی ما خواهد بود.»

چالش دیگر آقای ترامپ، حداقل طی چند هفته آینده، امکان استفاده از رسانه‌های اجتماعی خواهد بود. فیس‌بوک گفته است که تا اطلاع ثانوی و حداقل تا دو هفته آینده حساب‌های آقای ترامپ را مسدود می‌کند تا انتقال قدرت تکمیل شود. این مهمترین تحریم رئیس‌جمهور از طرف رسانه‌های اجتماعی است.

تصمیم مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، پس از آن اعلام شد که روز چهارشنبه فیس‌بوک اعلام کرد حساب ترامپ را که دارای ۳۵ میلیون مشترک است به مدت ۲۴ ساعت قفل می‌کند. آقای زاکربرگ گفت: «ما اعتقاد داریم که خطرات اجازه دادن به رئیس‌جمهور به ادامه استفاده از خدمات ما در این مدت، بسیار بالا است.» وی گفت این ممنوعیت در اینستاگرام هم که متعلق به فیس‌بوک است، اعمال خواهد شد.

توییتر و اسنپ‌چت نیز روز چهارشنبه حساب رئیس‌جمهور را به‌طور موقت قفل کردند. توییتر گفت که مسدود شدن حساب realDonaldTrump که بیش از ۸۸ میلیون مشترک دارد، پس از حذف سه توییت توسط آقای ترامپ تا ۱۲ ساعت ادامه خواهد داشت. این یک سیاست برای جلوگیری از توییت‌های حاوی اطلاعات نادرست رئیس‌جمهور در مورد نتیجه انتخابات است.

در تنظیم این گزارش از گزارش‌های تکمیلی آسوشیتدپرس استفاده شده است.

© The Independent