بدترین توفان شن ده سال گذشته، آسمان چین را تیره و تار کرد

پکن زیر لایه‌‌ ضخیم و نارنجی‌رنگی از غبار فرو رفت

اداره هواشناسی چین وضعیت هشدار زرد اعلام کرد- REUTERS/Thomas Peter TPX IMAGES OF THE DAY

پیش از ظهر دوشنبه ۴۰۰ پرواز در پکن به دلیل وزش بادهای تند و دید کم لغو شد. کارشناسان می‌گویند این وضعیت ناشی از «وخیم‌رین توفان شن در یک دهه گذشته»‌ است.

بنا به گزارش‌ها، اداره هواشناسی چین، حوالی ساعت ۷:۲۵ دقیقه صبح، وضعیت هشدار زرد اعلام کرد و درباره هرگونه فعالیت در فضای باز به شهروندان هشدار داد.

توفان شدید شن شهر پکن را زیر لایه‌‌ ضخیم و نارنجی‌رنگ غبار فرو برد و باعث شد که در بیشتر مناطق، دید به کمتر از هزار متر کاهش یابد و شاخص کیفیت هوا به وضعیت خطرناک برسد. در برخی مناطق، کاربران رسانه‌های اجتماعی ادعا کردند که شاخص کیفیت هوا به  ۲۰۰۰ رسیده است.

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی ویدیوهایی از توفان شن سهمگین و غافلگیرکننده در پکن را منتشر کردند و درباره شدت آلودگی هوا ابراز نگرانی کردند. برخی گفتند که وضعیت آنقدر بد است که «خطر جانی»‌ دارد.

مسئولان گفتند که خاستگاه توفان شن، در مغولستان و دیگر بخش‌های شمال‌غرب چین بوده است، و افزودند که محاصره شهر پکن در میان توفان شن، منجر به اختلال ترافیک و لغو پروازها شده است. در مغولستان گفته می‌شود که دست‌کم ۱۰ نفر جان باخته‌اند و بیش از ۳۴۱ نفر مفقود شده‌اند. اداره هواشناسی چین گفت که این توفان در ده سال گذشته شدیدترین بوده است و به استان‌های گانسو، شانزی و هبی در مجاورت پکن گسترش یافته است.

مسئولان در پکن خواستار تعطیلی مدارس و افزایش فعالیت اتوبوس‌ها شدند تا «میزان مواجهه شهروندان با شرایط خطرناک کاهش یابد.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش‌ها، مرکز ملی هواشناسی چین پیش‌بینی کرده است که توفان شن ۱۲ استان و منطقه، از سینکیانگ در منتهی‌الیه شمال‌غرب تا هیلیونگجیانگ در شمال‌شرق و بندر تیانجین در شرق را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این مرکز در وبسایت خود نوشت که «این بزرگترین توفان شنی است که کشور ما در ده سال گذشته تجربه کرده است.»

خبرگزاری رویترز گفت: «نوک آسمان‌خراش‌های مرکز پکن در صبح دوشنبه قابل دید بود، و مردم برای محافظت از صورت و موهای خود، به روش‌های ابتکاری برای پوشاندن سر خود روی آورده بودند.» فلورا زو، یکی از ساکنان پکن، به رویترز گفت:‌ «مثل آخر دنیا است. در چنین شرایط هوایی اصلا نمی‌خواهم بیرون باشم.»

همزمان، پرواز هواپیماها در هوهوت، مرکز منطقه مغولستان چین، لغو شده‌اند.

استفن مک‌دانل در توییتی نوشت:‌

مقام‌ها می‌گویند که توفان شن بیشتر مناطق شمالی چین را تحت تاثیر قرار داده و از فلات مغولستان پاین آمده است.

بنا به گزارش‌ها، وزارت محیط زیست چین گفت که توفان شن باید تا روز چهارشنبه یا پنجشنبه کاهش یابد و به سوی جنوب و دلتای رود یانگ‌تسه تغییر مسیر دهد.

لی شو، مشاور اقلیم‌شناسی در سازمان صلح سبز شرق آسیا، در توییتی نوشت: «به نظر می‌رسد که پکن کانون یک بحران محیط زیستی شده است. پس از دو هفته هوای دود‌آلود و ساکن، بادهای قوی با خود توفان شن آورده و شاخص آلودگی هوا را آنقدر بالا برده‌اند که در حال خروج از کادر جدول است. وقتی نمی‌توانید جلو پای خود را ببیند، نمی‌شود گفت که در حال حرکت به جلو هستیم.»

کارشناسان می‌گویند که چنین توفان‌هایی در گذشته به دلیل نزدیک بودن به کویر کوبی، به طور منظم در بهار رخ می‌داد و کشت گسترده زمین‌ها در سال‌های اخیر وقوع این توفان‌ها را در برخی مناطق کاهش داده است.

یکی از گزارش‌ها به نقل از ژو جینفنگ، دبیرکل بنیاد حفاظت از تنوع زیستی و توسعه سبز چین، نوشت:‌ «مانند کووید-۱۹، که گفته می‌شود از خفاش‌ها و دیگر حیوانات وحشی نشأت گرفته، توفان‌ شن نیز یادآوری است از لزوم ارج نهادن به طبیعت. این واقعه در کنار همه‌گیری کووید-۱۹، درس بزرگ دیگری است برای ما تا رفتارمان را تغییر دهیم.»

حزب کمونیست چین، پس از فشار‌های جامعه بین‌الملل، وعده داده است که تا سال ۲۰۶۰ تولید گازهای مشتق از کربن را به صفر برساند.

© The Independent

بیشتر از جهان