سقوط یخچال‌های طبیعی هیمالیا و بیم کشته شدن ۱۵۰ نفر

احتمالا افرادی كه در یك پروژه برق آبی در آن نزدیكی كار می‌كردند، و همچنین روستاییانی كه در نزدیكی رودخانه بودند را آب برده باشد

تصویری که دانشگاه کشمیر در اکتبر ۲۰۱۵ منتشر کرده و روند آب شدن یخچال‌های طبیعی شمال هند را نشان می‌دهد - UNIVERSITY OF KASHMIR / AFP

پس از شکستن یکی از یخچال‌های طبیعی هیمالیا و سقوط آن به یکی از سدهای هند در اوایل روز یکشنبه، بیم آن می‌رود که حدود ۱۵۰ نفر جانشان را از دست داده باشند. جاری شدن سیل روستاهای پایین دست را هم مجبور به تخلیه کرده است.

ام پراكاش، دبیر ارشد ایالت اوتاراکند که این حادثه در آن رخ داده، به رویترز گفت: «میزان واقعی تلفات هنوز تایید نشده است، اما احتمال می‌رود که ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر جانشان را از دست داده باشند.»

یک شاهد عینی در این باره گفت که در هنگام خروش بهمن در دره رودخانه، دیواری از گرد و غبار، سنگ و آب را مشاهده کرده است.

سانجی سینگ رانا، که در قسمت بالایی روستای رینی زندگی می‌کند، تلفنی به رویترز گفت: «این اتفاق خیلی سریع افتاد و فرصتی برای هشدار به دیگران نبود. من احساس کردم که حتی ما را هم خواهد برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم محلی می‌گویند که احتمالا آب افرادی را كه در یک پروژه برق آبی در آن نزدیكی كار می‌كردند، و همچنین روستاییانی را كه در نزدیكی رودخانه به دنبال هیزم یا چرای دام‌های خود بودند، برده باشد.

تصاویری که مردم محلی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند و رویترز هنوز نتوانسته آنها را تایید کند نشان می‌دهد که آب به سمت یک سد کوچک رفته و هر چیزی را که در سر راهش بوده شسته است.

در پی این رویداد، بسیاری از مناطق شمالی هند در حالت آماده باش شدید قرار گرفته‌اند.

سطح آب رودخانه در حال حاضر یک متر بالاتر از حد طبیعی است، اما جریان در حال کاهش است.

ایالت اوتاراکند هند که رشته کوه هیمالیا از آن عبور می‌کند، مستعد سیل و رانش زمین است. در ژوئن ۲۰۱۳، بارندگی بی‌سابقه باعث سیل ویرانگری شد که نزدیک به شش هزار کشته بر جای گذاشت.

رسانه‌ها این فاجعه را که در آن به دلیل جاری شدن سیلاب در منطقه کوهستانی، سیلی از گل و سنگ ساختمان‌ها را تخریب و دفن کرد، «سونامی هیمالیا» نامیدند.

بیشتر از جهان