به صفررسانی گازهای گلخانه‌ای آمریکا تا نیمه قرن جاری

ایالات متحده طی ۹ سال آینده دو سوم گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش می‌دهد

سازمان رصد اقدامات اقلیمی، براساس معیارهای جهانی تعهدات پیمان پاریس، اقدامات اقلیمی تمام دولت‌ها را می‌سنجد - Frederic J. BROWN / AFP

طبق تحلیل جدیدی که روز پنجشنبه منتشر شد ایالات متحده در صورتی می‌تواند تا نیمه قرن جاری میلادی انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند که در ۹ سال آینده حدود دوسوم آن را کاهش دهد. 

طبق تحقیق گروهی مستقل در سازمان رصد اقدامات اقلیمی (سی‌ای‌تی) انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایالات متحده باید دست ‌کم ۵۷ تا ۶۳ درصد کمتر از سال ۲۰۰۵ باشد. 

سازمان رصد اقدامات اقلیمی براساس معیارهای لازم برای رعایت جهانی تعهدات پیمان پاریس، اقدامات اقلیمی تمام دولت‌ها را می‌سنجد. طبق پیمان پاریس تا سال ۲۱۰۰ افزایش گرمایش زمین (نسبت به قبل از دوران صنعتی شدن) باید خیلی کمتر از ۲ درجه سانتی‌گراد باشد یا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد باشد که روز به روز بلندپروازانه‌تر جلوه می‌کند. 

رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن قرار است در ۲۲ آوریل که هم روز زمین است هم پنجمین سالگرد انعقاد پیمان پاریس، میزبان رهبران کشورهای جهان در «نشست اقلیمی سران» باشد که به صورت مجازی برگزار می‌شود. 

انتظار می‌رود دولت بایدن قبل از برگزاری این نشست و با توجه به پیوستن دوباره ایالات متحده به پیمان پاریس هدف‌گزاری خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ به اطلاع عموم برساند. 

با توجه به آن که  مذاکرات اقلیمی سازمان ملل موسوم به کوپ۲۹ قرار است در نوامبر امسال در گلاسکو برگزار شود، جهانیان بی‌صبرانه منتظر اعلام این هدف‌گزاری هستند تا اهداف کوتاه‌مدت دومین آلوده‌ساز بزرگ جهان روشن‌تر شود، کشوری که در چهار سال دوران رئیس جمهور پیشین دونالد ترامپ برای مقابله با بحران اقلیم کاری نکرد. 

آقای بایدن در نخستین روز استقرار در کاخ سفید کار خود را با صدور فرمان‌های اجرایی اقلیمی آغاز کرد. او در کارزار انتخاباتی خود هم وعده داده بود که برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده تا قبل از سال ۲۰۵۰ و ایجاد تحول در بخش نیرو به منظور به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای این بخش تا سال ۲۰۳۵، تهاجمی عمل خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته نیکلاس هوهنه استاد ارشد دانشگاه و عضو سازمان رصد اقدامات اقلیمی می‌گوید آقای بایدن «گام‌های نخست مثبتی» برداشته است اما این گام‌ها هنوز کافی نیست. 

استاد هوهنه می‌گوید: «حتی اگر بایدن هدف‌گزاری مندرج در پیمان پاریس را می‌پذیرفت که ما می‌گوییم باید این کار را بکند هنوز باید برای قرار دادن ایالات متحده در مسیر به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای خط‌مشی‌هایی را به اجرا درآورد.» 

سایر کارشناسان هم می‌گویند آمریکا باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۴۵ تا ۵۰ درصد کمتر از سال ۲۰۰۵ هدف‌گزاری کند. 

اما طبق تحلیل سازمان رصد اقدامات اقلیمی چنین کاهشی سبب می‌شود تا ایالات متحده در سال ۲۰۳۰ تا ۹۰۰ میلیون تن (۰.۹ گیگاتن) در کاهش انتشار کربن عقب‌ماندگی داشته باشد. 

در این تحلیل دستورکار آقای بایدن را در سه بخش بررسی کرده‌اند که عبارت است از وعده‌های بخش انرژی تا سال ۲۰۳۵، هدف‌گزاری برای به نصف رساندن رد پای کربن بخش ساخت‌وساز تا سال ۲۰۵۰ و هدف‌گزاری برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای وسایل نقلیه. 

طبق یافته‌های این بررسی، برای حصول به اهداف پیمان پاریس باید از بخش نیروی آمریکا تا سال ۲۰۳۵ کربن‌زدایی شود. 

اما طبق این تحلیل در بخش حمل و نقل که بیشترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای در ایالات متحده است، اهداف روشن نیست. برای رعایت هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، انتشار گازهای گلخانه‌ای  ۹۵ تا ۱۰۰ درصد وسایل نقلیه سبک جدید باید تا سال ۲۰۳۰ در کل کشور به صفر رسانده شود. 

به گفته این محققان برای آن که در بخش ساخت‌وساز تا سال ۲۰۳۰ اهداف پیمان پاریس محقق شود، میزان انتشار در ساختمان‌های مسکونی باید حدود ۶۰ درصد کاهش یابد و در املاک تجاری به میزان ۷۰ درصد کاهش یابد (نسبت به سال ۲۰۱۵). 

بیل هیر از سازمان رصد اقدامات اقلیمی می‌گوید هدف‌گزاری بلندپروازانه در ایالات متحده اهمیت حیاتی دارد زیرا می‌تواند سرمشقی برای سایر کشورها باشد. 

آقای هیر می‌گوید: «این کار به همکاری اقلیمی بین‌المللی کمک زیادی می‌کند. چنین اقدام نیرومندی در ایالات متحده دارای بازتاب جهانی خواهد بود و سبب خواهد شد سایر کشورها نیز در مسیر این گونه هدف‌گزاری‌ها گام بگذارند که برای تحقق به صفررسانی انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ضروری است.»

© The Independent

بیشتر از جهان