مزارع خورشیدی شناور، راه حل سنگاپور برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی

«دریا خط مقدم جدید برای نصب سلول‌های خورشیدی است»

این صفحات خورشیدی می‌تواند برق کافی برای مصرف ۱۴۰۰ آپارتمان در هر سال را فراهم آورد - GERARD JULIEN / AFP

تلاشی روزافزون در سنگاپور برای کاهش آلودگی گازهای گلخانه‌ای این شهر-کشور و مبارزه با تغییرات اقلیمی، باعث شد که ساحل شمالی این کشور به دریایی از صفحات خورشیدی براق تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بنا که از ساحل سنگاپور تا تنگه جوهور(مابین این شهر-کشور و مالزی) ادامه می‌یابد، مزرعه خورشیدی تازه‌سازی است که ۱۳ هزار صفحه خورشیدی را بر روی سطح دریا شناور می‌کند.

این صفحات خورشیدی با امکان تولید تا ۵ مگاوات برق، می‌تواند برق کافی برای مصرف حداقل ۱۴۰۰ آپارتمان در هر سال را فراهم آورد.

شاون تان، نایب دبیر مهندسی در گروه سانسیپ، شرکتی سنگاپوری که وظیفه اجرای این پروژه را بر عهده دارد، به آژانس خبری فرانسه گفت که دریا برای این کشور که فضای محدودی روی زمین دارد، راه حلی فراهم آورده است تا بتواند به تولید انرژی تجدیدپذیر اقدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای تان گفت: «دریا خط مقدم جدید برای نصب سلول‌های خورشیدی است.»

جن تان، نایب دبیر ارشد و رئیس انرژی خورشیدی جنوب شرق آسیا از صنایع سمبکرپ، شرکتی که روی پروژه انرژی خورشیدی دیگری در سنگاپور مشغول است، گفت: «بعد از نصب این سلول‌ها روی سقف تمام خانه‌ها و تمام اماکن موجود روی زمین، که خیلی محدود است، مکان پرظرفیت بعدی در واقع آب دریاهای ما است.»

علت این تلاش‌ها آن است که سنگاپور می‌خواهد به سابقه خود به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده آلودگی‌های دی‌کسید کربنی آسیا بر اساس سرانه، رسیدگی کند.

به علت فضای محدود و نیز نبودِ دسترسی به گزینه تولید برق با انرژی آبی و بادی، سنگاپور در حرکت خود به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر با چالش‌های لجستیکی مواجه است.

اما گروه‌های مدافع محیط زیست همچنان این کشور را متهم به رسیدگی نکردنِ کامل به مشکل تغییرات اقلیمی خود کرده‌اند، چرا که بالا آمدن سطح آب دریا به خطری رو به افزایش برای آینده این کشور مبدل شده است.

سازمان «ردیابی اقدامات اقلیمی» در تحلیل خود گفت، گرچه سنگاپور تلاش‌های خود را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی تقویت کرده است، اما اهداف این کشور برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ «ضعیف» هستند.

سازمان ردیابی اقدامات اقلیمی در وبسایت خود نوشت: «سنگاپور هدف خود را برای سال ۲۰۳۰ در مارس ۲۰۲۰ به‌روز کرد، اما این هدفِ روزآمد شده شامل هیچ اقدامی مضاعف برای (تقابل با) تغییرات اقلیمی نیست و (این امر) با معاهده پاریس که خواستار افزایش این اقدامات شده است، در تضاد است.»

این سازمان همچنین اظهار داشت که در ماه آوریل، سنگاپور استراتژی تولید آلودگی کمتر در طولانی‌مدت را منتشر کرد که بنا دارد اوج آلودگی این کشور را در سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ به نصف برساند. این برنامه «حاکی از عدم تعهد در رساندن آلودگی کربنی به صفر خالص است و این کشور بنا دارد به آن هدف «در زودترین زمان ممکن» در «نیمه دوم قرن جاری» دست یابد.

سازمان ردیابی اقدامات اقلیمی گفت: «سنگاپور باید هدف خود را بر اساس معاهده پاریس تا سال ۲۰۳۰ تقویت کند که می‌تواند پایه‌ای برای اهداف بلندمدت بلندپروازانه‌تر باشد.»

به گفته این سازمان، علی‌رغم توسعه ظرفیت انرژی‌های تجدید‌پذیر در سنگاپور، گاز طبیعی هنوز منبع اصلی انرژی در این کشور است و ۹۶ درصد برق تولیدی آن را تامین می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان