فرمانده مونت‌رز: در ۲۷ روز گذشته ۸۵ برخورد با ایران داشتیم

انتقاد آمریکا از مخالفت آلمان با پیوستن به طرح امنیتی خلیج فارس

AFP

همزمان با اعلام مخالفت آلمان با پیوستن به ائتلاف نظامی پیشنهادی آمریکا برای ایجاد امنیت در آب‌های خلیج فارس، فرمانده ناو جنگی بریتانیا در منطقه مدعی شد، ایران قایق‌های تندروی خود را به سمت ما می‌فرستد تا برآورد کند، سطح هشدار ما کجاست.

ویلیام کینگ، فرمانده ناو مونت‌رز که کشتی‌های حامل برچم بریتانیا را در تنگه هرمز اسکورت می‌کند، گفت:«در ۲۷ روز گذشته که این ناو مشغول گشت‌زنی و اسکورت کشتی‌ها بوده، ۸۵ مورد برخورد با نیروهای ایرانی ایجاد شده که در اغلب موارد با هشدارهای رادیویی متقابل، موضوع حل شده است». او در ادامه خاطرنشان کرد که باوجود برخوردها، روابط نیروی دریایی دو طرف بر مبنای احترام و اصول حرفه‌ای است.

کینگ در مصاحبه‌ای با رادیو بی‌بی سی از روی ناو مونت‌رز گفت:«به نظر می‌رسد ایرانیان در حال برآورد واکنش ما هستند و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا را به بوته آزمون گذاشته‌اند».کنیگ در ادامه گفت: شاید از نظر ایرانی‌ها حضور ما در منطقه غیر قانونی باشد، اما ما به طور کامل به قوانین حاکم بر آب‌های بین‌المللی پایبند هستیم.

مونت‌رز که از اردیبهشت‌ماه ماموریت سه ساله خود را در پایگاه دریایی بریتانیا در بحرین اغاز کرده، از ماه گذشته به دنبال افزایش حساسیت‌ها در منطقه، کشتی‌های بریتانیایی را اسکورت می‌کند. این ناو اکنون برای تعمیرات به پایگاه خود در بحرین بازمی‌گردد و ناو دانکن که به تازگی وارد خلیج فارس شده،‌ماموریت‌های مونت‌رز برای اسکورت کشتی‌ها را بر عهده می‌گیرد.

تنش‌ها بین ایران و بریتانیا در سیزدهم تیرماه، با توقیف نفتکش گریس-۱ در جبل‌الطارق بالا گرفت. نیروی دریایی بریتانیا مدعی شد این کشتی در حال حمل دو میلیون بشکه نفت به سوریه بوده و از آنجایی که این اقدام ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران است، گریس-۱ را توقیف کرد.

مقامات تهران خواستار آزادی این نفتکش شدند، اما دو هفته بعد نفتکش استنا ایمپرو در تنگه هرمز توقیف شد. سپاه اعلام کرد این نفتکش که با پرچم بریتانیا حرکت می‌کرد، قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

پس از این اقدام بود که برخی مقامات در تهران به طور تلویحی، ایده تبادل نفتکش‌ها را مطرح کردند. اما این پیشنهاد با مخالفت لندن مواجه شد و دولت جدید بریتانیا به رهبری بوریس جانسون اعلام کرد از طرح ایجاد ناوگان دریایی برای حفاظت از کشتی‌ها حمایت می‌کند.

آمریکا پس از انفجار شش نفتکش در دریای عمان در سه ماه گذشته و سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک با موشک زمین به هوای سپاه پاسداران، از کشورهای ذینفع در کشتی‌رانی و دریانوردی در منطقه خواست به ائتلاف نظامی تحت رهبری این کشور برای تامین امنیت کشتی‌ها و نفتکش‌ها ملحق شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاسخ اولیه کشورهای اروپایی به این پیشنهاد چندان دلگرم کننده نبود. اما دولت تراز می، پیش از پایان کار خود، گزینه ایجاد ناوگان دریایی اروپایی را روی میز گذاشت و کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و دانمارک، موافقت خود را با آن اعلام کردند.

از نگاه بسیاری از کارشناسان از آنجایی که قدرت نیروی دریایی اغلب کشورهای اروپایی برای انجام عملیات در آب‌های بین‌المللی محدود است به همکاری نیروی دریایی آمریکا نیاز خواهد داشت. به بیان دیگر این طرح ناوگان اروپایی در واقع می‌تواند مکمل ائتلاف مورد نظر واشینگتن باشد.

البته آلمان با پیوستن به این طرح مخالفت کرده است. وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش به ائتلاف بین‌المللی پیشنهادی آمریکا برای ماموریت تامین امنیت تنگه هرمز نمی‌پیوندد.

هایکو ماس گفت:«آلمان خواستار جلوگیری از بالا گرفتن تنش در منطقه است و برای این مسئله هم راه‌حل نظامی وجود ندارد».

از سوی دیگر اولاف شولتس، معاون صدراعظم آلمان نیز گفته که به درخواست آمریکا برای مشارکت در طرح تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز با دیده تردید نگاه می‌کند.

سفیر آمریکا در برلین از این‌که دولت آنگلا مرکل اعلام کرده به ماموریت دریایی آمریکا و بریتانیا در تنگه هرمز نمی‌پیوندد، انتقاد کرده‌است.

ریچار گرنل در واکنش به این موضع‌گیری برلین تاکید کرده که بزرگترین اقتصاد اروپا باید مسئولیت‌های بیشتری بر عهده بگیرد.

رویترز به نقل از گرنل که به روزنامه آلگماینه گفتگو کرده، نوشت:«آلمان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اروپا است. چنین موفقیتی یک مسئولیت جهانی را همراه می‌آورد».

آلمان علاوه بر اینکه بزرگترین اقتصاد اروپاست، بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و کانال ویژه اقدام مالی (اینستکس) برای کمک به مبادله‌های مالی با ایران نیز به پیشنهاد این کشور طراحی شده است.

آمریکا و ۶۰ کشور دیگر قرار است به زودی در بحرین نشستی با موضوع امنیت دریانوردی در خلیج فارس برگزار کنند.