سخنگوی شورای نگهبان: نامزدی نظامیان در انتخابات منعی ندارد

عباسعلی کدخدایی می‌گوید «دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند قطعا منع شده است»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان- عکس از تسنیم

در ماه‌های گذشته بحث درباره احتمال ریاست جمهوری یک چهره سپاهی در محافل سیاسی ایران جدی شده است. موضوعی که سخنگوی شورای نگهبان را واداشت تا در نشست خبری‌ روز شنبه ۲۳ اسفندماه، به آن اشاره کند. 

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به این سوال که دیدگاه روح‌الله خمینی در مورد فعالیت سیاسی نظامیان تاثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیداهایی با سابقه سیاسی خواهد داشت یانه، گفت: «اگر رویه شورا را بررسی کنید منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشته‌اند و آنچه که قانون لحاظ کرده عدم منع ورود اینگونه افراد است.»

این مقام مسئول در شورای نگهبان البته گفته است که اگر دخالت نظامیان سوگیری داشته باشند، فعالیت آن‌ها قطعا «منع» شده است. کدخدایی گفته :«صرف نامز دشدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است».

در هفته‌های گذشته نام «سعید محمد» فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان یکی از چهره‌های حاضر در رقابت انتخاباتی برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری در ایران بسیار شنیده می‌شود. سردار ۵۲ ساله سپاه از جمله‌ سپاهیانی است که سابقه‌ حضور در جنگ ایران و عراق را ندارند اما عمده تجربیات او در زمینه فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی بوده است. برخی او را به سردار برج‌ساز هم می‌شناسند که چند پروژه بزرگ برج‌سازی در تهران را برعهده داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال این چهره سپاهی چندان مورد حمایت اصول‌گرایان نیست؛ حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، درباره برکناری سعید محمد از قرارگاه خاتم گفته بود که برکناری او از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا به دلیل «تخلفات» وی بوده است. 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درخصوص آخرین تحرکات انتخاباتی سعید محمد گفته بود «ایشان اصلا در فضای اصولگرایان مطرح نیست، فقط در فضای مجازی مطرح است و روی ایشان کار شده و کنار رفتن ایشان از فرماندهی قرارگاه خاتم هم به دلیل انتخابات نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته که قطعا این مساله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود.»

حمیدرضا ترقی گفته است که «بر روی آقای رئیسی اتفاق نظر کامل است، یعنی آمدن ایشان وحدت را محقق می‌کند اما دعواها سر این است که ایشان نپذیرد و بعد بخواهیم نفر بعد را انتخاب کنیم.» 

به گفته او «آسیب‌پذیری»  باقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی مساله «اجتناب‌ناپذیری» است و زمینه «تخریب برای ایشان زیاد است». 

امروز سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور روسای قوای دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم گفته است که « قانون چنین منعی نگذاشته است و فقط افرادی که در امر اجرا و نظارت بر انتخابات مسئولیت مستقیم دارند، باید قبل ثبت‌نام استعفا دهند.  تا وقتی قانون منع نکرده ما نیز نمی‌توانیم شخصی را برای حضور در انتخابات منع کنیم.»

پیش‌تر صحبت‌هایی از حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران هم در انتخابات ۱۴۰۰ به میان آمده بود؛ حرف‌هایی که با واکنش حداد عادل مواجه شد که مدعی شد صلاحیت احمدی نژاد برای انتخابات تایید نخواهد شد. سخنگوی شورای نگهبان درباره این موضوع هم گفته است که «تا زمانی که کسی ثبت نام نکند نمی توانیم اظهارنظر داشته باشیم.»

هرچند به نظر می‌رسد دعواهای انتخاباتی در میان اصول‌گرایان و افراد نزدیک به حاکمیت شروع شد و توجهات آن‌ها را جلب خود کرده است اما گروه بیشماری از شهروندان و حتی فعالان سیاسی و مدنی هیچ توجهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ندارند و از همین حالا نزد بسیاری روشن است که کم‌ترین میزان حضور مردم در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران در این دوره رقم خواهد خورد.