صف‌های طولانی، کمبود مرغ و سیاست‌های ناکارآمد دولت

ممنوعیت صادرات مرغ با پنج ماه تأخیر ابلاغ شد

علی اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران اعلام کرد که بر اساس ابلاغیه اخیر، صادرات گوشت مرغ از ۲۰ اسفندماه ممنوع و این موضوع به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است. این در حالی است که به گفته نائب رئیس کانون انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور، وزارت صمت پنج ماه پیش ممنوعیت صادرات مرغ را تصویب کرده بود.

به گزارش ایلنا، حبیب اسدالله‌نژاد با اشاره به اختلاف قیمت مرغ در کشورهای همسایه و ایران گفت: «با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی، قیمت یک عدد مرغ دو کیلوگرمی ۷۵ هزار تومان می‌شود که تفاوت آن با قیمت داخل کشور صادرات مرغ را سودآور می‌کند.»

او تأکید کرد که چرایی تأخیر در ابلاغ ممنوعیت صادرات مرغ به گمرکات و اینکه چه میزان مرغ در این مدت و توسط چه کسانی صادر شده است، سؤال‌هایی است که وزارت صمت باید پاسخگوی آن‌ها باشد.

تصاویر منتشر شده و گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که در برخی از شهرهای ایران، صف‌های طولانی برای خرید مرغ تشکیل شده است. موضوعی که به نظر می‌رسد با کمبود مرغ در بازار ارتباطی مستقیم دارد.

پیش‌ازاین نیز گزارش‌هایی مبنی‌ بر ناتوانی مردم در خرید گوشت مرغ منتشر شده بود و در ماه‌های گذشته قیمت بالای گوشت مرغ و گوشت قرمز سبب کاهش شدید مصرف گوشت در ایران شده است. پیش‌تر مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی علت بالا بودن قیمت گوشت مرغ در بازار را ناشی از کمبود نهادهای دامی عنوان کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان حوزه تولید دام و طیور معتقدند افزایش قیمت نهاده‌های جو، ذرت و سویا موجب افزایش هزینه تولید در ایران شده و در نهایت قیمت گوشت قرمز نیز افزایش پیدا کرده است. مکمل‌های مورد نیاز دامداری که تاکنون با قیمت ارز نیمایی وارد ایران می‌شد، حال با افزایش نرخ ارز در کشور، هزینه تمام شده تولید گوشت قرمز و مرغ را افزایش داده است.

در این راستا، محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم گفت که «پنج و نیم میلیارد دلار به دولت سهمیه داده شد تا مشکل نهادهای دامی حل شود و دامداران مشکلی نداشته باشند اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور ۵۰ درصد نهاده‌های دامی گم شده است.»

پیش از این نیز، مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در آبان ماه سال جاری با تأیید افزایش قیمت طیور در ایران گفته بود: «متأسفانه درست است که وقتی گرانی باشد توان خرید مردم هم کم است. در حال حاضر بازار مرغ هم به دلیل کمبود خوراک دام و طیور به چالش خورده است.»

تجارت نیوز به نقل از یوسف خانی نوشت: «اگر فکری به حال نهاده‌های دامی نشود همچنان این وضعیت ادامه دارد و اگر قیمت به زور دستور و بخشنامه پایین بیاید چهار روز قیمت به صورت مسکنی پایین می‌آید ولی باز نرخ بالا می‌رود.»

بیشتر از اقتصاد