افزایش خرید استخوان‌ مرغ و گاو در ایران به دنبال گرانی گوشت

ضایعات مرغ، گوساله و گاو وارد سفره مردم در ایران شده است

قیمت یک بسته اسکلت گوسفند ۱۵ هزار تومان و اسکلت گاو ۱۰ هزار تومان است- ATTA KENARE / AFP

ضایعات مرغ، گوساله و گاو وارد سفره مردم در ایران شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با تایید این خبر که برخی از مردم در ایران به دلیل گرانی گوشت قرمز و مرغ توان خرید آن را ندارند گفته:« بازار مرغ هم به دلیل کمبود خوراک دام و طیور به چالش خورده است.»

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با تایید افزایش قیمت طیور در ایران گفته :« متاسفانه درست است که وقتی گرانی باشد توان خرید مردم هم کم است. در حال حاضر بازار مرغ هم به دلیل کمبود خوراک دام و طیور به چالش خورده اما اخیرا برای پایین آمدن قیمت تمهیداتی شده است.»

به گفته آقای یوسف خانی به تجارت نیوز:«اگر فکری به حال نهاده‌های دامی نشود همچنان این وضعیت ادامه دارد و اگر قیمت به زور دستور و بخشنامه پایین بیاید چهار روز  قیمت به صورت مسکنی پایین می‌آید ولی باز نرخ بالا می‌رود.»

تجارت نیوز روز پنجشنبه در گزارشی از رونق بازار اسکلت مرغ، گاو و گوسفند در مغازه‌های پایتخت خبر داد.

عاطفه محمودی نویسنده این گزارش با اشاره به این موضوع که نوسان‌های اخیر و افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز در ایران و به خصوص در تهران باعث شده تا اسکلت (استخوان‌های) مرغ و گوسفند وارد سفره گروهی از مردم در ایران شود، او نوشته:«در صف خرید مرغ، کسانی هم هستند که تنها برای خرید ضایعات مرغ در میدان میوه و تره بار در صف می‌ایستند.»

بر اساس این گزارش، ضایعاتی که پیشتر پس از پاک کردن و قطعه قطعه کردن مرغ روی پیشخوان مغازه‌ها دور ریخته می‌شد؛ مثل پا و سنگدان مرغ و اسکلت گوسفند و گوساله، در حال حاضر به قیمت کم تر از مرغ و گوشت به فروش می‌رسد و اتفاقا مشتری هم دارد.

چرا که گروهی از مردم به جای خرید مرغ ۲۷ هزار تومانی یک کیلو اسکلت مرغ رابه قیمت  ۴ هزار تومان می‌خرند.

گفته می‌شود در برخی نقاط تهران پشت شیشه برخی از دکان‌های گوشت فروشی با ماژیک آبی نوشته شده :«اسکلت مرغ بسته یک کیلیویی ۴ هزارتومان به فروش می‌رسد». برخی با دیدن این نوشته تصور می‌کنند بقایای مرغ برای تهیه حیوانات خانگی مصرف می‌شود در حالی که اینطور اینطور نیست. گفته می‌شود گروهی از مردم در تهران به دلیل نداشتن امکان مالی خرید گوشت و مرغ از استخوان‌های آنها برای طعم دار کردن خوراک خود استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، قیمت یک بسته اسکلت گوسفند ۱۵ هزار تومان و اسکلت گاو ۱۰ هزار تومان است.

در روزهای نخست آبان ماه که قیمت گوشت قرمز گوسفندی به یکباره رکورد زد، علی‎اصغر ملکی رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی به تسنیم گفت:« دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل گرانی گوسفند زنده است. قیمت گوسفند زنده به یکباره از ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان به ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان افزایش یافته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای ملکی، «هر کیلوگرم گوشت شقه به قیمت ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان به دست فروشگاه می‌رسد که آنها نیز می توانند با ۱۰ درصد سود خرده فروشی این محصول را به فروش برسانند.»

بر اساس گفته‌های رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی، از نیمه مهرماه، ۱۲ هزار تومان به قیمت گوسفند زنده اضافه شده و قیمت گوشت قرمز را نیز حدود ۲۴ هزار تومان افزایش داده است.

به گفته او، « هر کیلوگرم گوشت شقه نر و با کیفیت به قیمت ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان به دست خرده فروشان می‌رسد که آنها نیز می توانند با ۱۰ درصد سود خرده فروشی این محصول را به فروش برسانند.»

سید احمد مقدسی، عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه خبری ۲۰:۳۰ در تلویزیون دولتی ایران در مورد دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز گفت:« قیمت گوشت تابع نرخ ارز است» و توضیح داد :«بانک مرکزی نتوانسته از ابتدای سال ۹۹ بیش از ۵۴ درصد از ارز مورد نیاز نهاده‌های دامی را تامین کند و به همین دلیل، دامداران نهاده‌ها را در بازار آزاد تهیه می‌کنند و به همین دلیل قیمت گوشت برای دامدار بسیار بالا رفته است.»

روز دوشنبه ۵ آبان نیز رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان همدان یکی از دلایل افزایش گوشت قرمز در ایران را قاچاق آن به کشورهای همسایه آن دانست. به گفته وی بر اساس نرخ دلار قیمت دام زنده در کشورهای همسایه ایران بیشتر از ایران است و به همین دلیل قاچاق از ایران به این کشورها انجام می شود.

گفته می شود افزایش قیمت نهاده‌های جو، ذرت و سویا موجب افزایش هزینه تولید در ایران شده و در نهایت قیمت گوشت قرمز نیز افزایش پیدا کرده است. مکمل‌های مورد نیاز دامداری که تاکنون با قیمت ارز نیمایی وارد ایران می شده است با افزایش نرخ صعودی ارز در کشور هزینه تمام شده تولید گوشت قرمز و مرغ را افزایش داده است.

بیشتر از