اختصاصی ایندیپندنت فارسی: نقش حزب‌الله در تجارت مواد مخدر در سوریه

تولید و قاچاق مواد مخدر در مناطقی از سوریه که تحت کنترل حزب‌الله است، با خیالی آسوده انجام می‌گیرد

حزب‌الله کنترل تجارت و تولید مواد مخدر در سوریه و قاچاق آن‌ به کشورهای همسایه و اروپا را در اختیار دارد - AFP

در چارچوب مجموعه گزارش‌های اطلاعاتی در مورد تجارت و تولید مواد مخدر در سوریه و قاچاق آن‌ به کشورهای همسایه و اروپا که ایندیپندنت فارسی به طور اختصاصی به آن‌ها دست یافته است، حزب‌الله لبنان کنترل تولید و قاچاق مواد مخدر در استان حمص و در مناطق نزدیک به مرزهای سوریه با لبنان را در اختیار دارد.

بنا به گفته منبع گزارش، که نامش اعلام نشده، مواد مخدری که در استان حمص دست به دست می‌شود، غالبا از منطقه «قلمون» و مناطق مرزی با لبنان و از سمت "زیتا" می آید و بیشتر آن به منطقه «القصیر» که در حال حاضر عمده‌ترین مرکز تولید مواد مخدر در سوریه محسوب می‌شود و تحت کنترل کامل حزب‌الله قرار دارد، منتقل می‌شود. تولید مواد مخدر در منطقه قصیر که حزب‌الله آن را در تصرف کامل خود دارد، با خیالی آسوده انجام می‌شود و با هیچ محدودیتی روبه‌رو نیست، افزون بر اینکه در سال‌های اخیر، کشت شاهدانه در منطقه قصیر که شرایط آب و هوایی مناسب و آب فراوان برای رشد این گیاه را دارد، افزایش یافته است.

حزب‌الله به کارگرانی که در منطقه قلمون مشغول کاشت و نگه‌داری حشیش هستند، پیشنهاد داده است در ازای دریافت حقوق روزانه بین ۷ تا ۱۵ هزار لیره سوریه به منطقه قصیر در حومه حمص بروند و در مزارع شاهدانه آن‌جا کار کنند. علاوه بر آن، شبه نظامیان حزب‌الله، بخش‌های وسیعی از زمین‌های کشاورزی در روستاها‌ی مصریه، جوز، ربله، عرجون، نزاریه، جوسیه و موح را به مزارع شاهدانه تبدیل کرده‌اند و دو تن از مقامات حزب‌الله به نام‌های "حاج نور" و "عماد" مسئولیت نظارت بر این مزارع را بر عهده دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکنان روستاهای این منطقه که اغلب آن‌ها شیعه و وفادار به رژیم سوریه هستند و از آغاز بحران جنگ تا کنون در روستاهای خود باقی مانده‌اند، در مزارع شاهدانه مشغول کار هستند. همچنین ساکنان روستاهای مناطق مرزی سوریه و لبنان نیز در ازای دریافت دستمزد روزانه که تا ۲۰ دلار در روز می‌رسد، در این مزارع به کار گماشته می‌شوند. شبه‌نظامیان حزب‌الله به افرادی که در این مزارع کار می‌کنند اجازه حمل تلفن همراه در محل کار را نمی‌دهند و هر کس این دستورالعمل را نقض کند، تحت تحقیق و پیگرد قرار می‌گیرد.

پس از برداشت محصول، شبه‌نظامیان حزب‌الله محصول به دست آمده را برای مدت کوتاهی در انبارهایی که در منطقه "بین‌السکتین" ایجاد کرده‌اند، نگه‌داری می‌کنند. در این منطقه جز شهروندان لبنانی که اعضای سازمان حزب‌الله باشند، شخص دیگر حتی داوطلبان سوری حق ورود به آن را ندارند. سپس محصول از طریق مسیرهای خاص به سمت مناطق القصر، حوش و هرمل در لبنان منتقل می‌شود و در آن‌جا خشک و آماده شده و مقداری از آن برای فروش در سوریه، بار دیگر وارد این کشور می‌شود.

پس از آن، مواد تهیه شده به مناطق ساحلی مانند طرطوس، بانیاس و لاذقیه اتقال داده می‌شود و از آن‌جا از طریق دریا به مناطق جنوبی و از طریق گذرگاه‌های مرزی شیک و نصیب به اردن قاچاق می‌شود. مواد مخدر مزبورهمچنین به شمال سوریه و به مناطقی که تحت کنترل کُردها است منتقل و به ترکیه قاچاق ‌می‌شود.

براساس اطلاعاتی که دریافت شده، پس از نارضایتی حزب‌الله سرهنگ رائد خازم و شماری از افسران اداره مبارزه با مواد مخدر در شهر حمص به طور نمایشی دستگیر شده و به محل دیگری دور از مناطق حضور حزب‌الله منتقل شده‌اند. گفته شده، دلیل نارضایتی حزب‌الله آن بوده که سرهنگ رائد خازم، از بازرگانان و تولید کنندگان لبنانی مبالغ هنگفتی به عنوان رشوه خواسته بوده است.

نهادهای امنیتی سوریه برای جلوگیری از وقوع اتفاقاتی که منجر به تنش با حز‌ب‌الله شود، همواره از ورود به مناطق مزبور که تحت کنترل کامل حزب‌الله قرار دارد، خودداری می‌کنند.

شماری از کارخانه‌های بزرگ که افسران حزب‌الله و مسئولان لشکر چهارم بر آن‌ها نظارت دارند:

کارخانه و مزرعه کشت حشیش در شهرک "زیتا"، مسئولانی که مدیریت این کارخانه و مزرعه را بر عهده دارند عبارت اند از: «نوح زعیتر) مسئول نظارت بر روند کشت، «حاج ابوالامین» مسئول خط تولید و «حسین مقداد»، مسئول بسته‌بندی. حسین مقداد که از شهروندان لبنان است، در همین‌ محل اقامت دارد.

مختصات موقعیت کارخانه بسته‌بندی قرص‌های کاپتاگون در شهرک زیتا در سوریه:

34°30'47.0"N 36°28'21.6"E

کارخانه واقع در منطقه «خربه تین نور» دارای بخش خاصی برای تولید قرص‌های کاپتاگون است. حسین الاسد مشهور به ابوعلی، مسئولیت امور کارخانه را بر عهده دارد. این کارخانه در نزدیکی پایگاه تیپ پدافند هوایی واقع شده است که توسط حزب‌الله و شبه‌نظامیان ایرانی کنترل می‌شود. حاج بدر ابوجعفر یکی از شخصیت‌های لبنانی که در این پایگاه هوایی فعالیت می‌کند، دیدارهای بسیاری با ابوعلی، مسئول کارخانه تولید قرص‌های مخدر دارد. در این کارخانه روزانه حداقل بیش از ۴۰۰ هزار قرص کاپتاگون تولید می‌شود.

مختصات کارخانه:

4°42'16.1"N 36°33'22.7"E

کارخانه شهر المزرعه از نظر میزان تولید و بسته‌بندی یکی از عمده‌ترین کارخانه‌ها به شمار می‌رود. محصولات این کارخانه مستقیماً به لاذقیه و شمال سوریه منتقل می‌شود. هشام الخصی از لاذقیه و یک شهروند لبنانی موسوم به ابوالنور که از منطقه هرمل است، مسئولیت امور این کارخانه را بر عهده دارند.

مختصات کارخانه:

34°49'32.8"N 36°21'12.7"E

همچنان، کارخانه‌ دیگری نیز در شهر «العقربیه» در مرز سوریه و لبنان وجود دارد که یکی دیگر از مشهورترین کارخانه‌هاست. «علی قعیر»، «سامر ایوب» و دختری به نام «ایفا العباس»، کارشناس آزمایشگاه پزشکی که مواد لازم برای برای تولید قرص‌های کاپتاگون را آماده می‌کند، مسئولیت این کارخانه را بر عهده دارند. همچنان، «ابوعبدالله حسین زعیتر» شهروند لبنان و یک افسر نظامی به درجه استواری به نام «علی عمار» که متعلق به لشکر چهارم است نیز در این محل مشغول انجام مأموریت هستند. این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق تولید قرص‌های کاپتاگون به شمار می‌رود و پس از شهر القصیر، بیشترین کارخانه‌ها در این منطقه واقع شده‌اند.

مختصات یکی از کارخانه‌ها:

34°32'05.5"N 36°28'16.4"E