سازمان بهداشت جهانی: ویروس کرونا آزمایشگاهی نیست

به عقیده دانشمندان سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا احتمالاً وارد بدن حیوانات اهلی یا پرورشی شده است

بین بازار حیوانات زنده در ووهان و خفاش‌های حامل ویروس ارتباطاتی پیدا شد-STR / AFP

دانشمندان سازمان بهداشت جهانی می‌گویند که هیچ مدرکی مبنی بر این‌که ویروس کرونا از یک آزمایشگاه چینی بیرون آمده وجود ندارد و در عوض احتمال می‌رود منشاء آن تجارت حیات وحش باشد.

چهار متخصص سازمان بهداشت جهانی که یک ماه در چین به تحقیقات پرداختند، تأکید کردند که هیچ مدرکی پیدا نکرده‌اند که ثابت کند این بیماری عمداً ساخته شده است.

آن‌ها از کشور‌ها خواستند که با خطر همه‌گیری بیماری‌ها مانند خطر تروریسم پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برخورد کنند و آن را جدی بگیرند.

دانشمندان در یک جلسه توجیهی در چاتم هاوس توضیح دادند كه آن‌ها بین بازار حیوانات زنده در ووهان، جایی که اولین بیماران پدیدار شدند، و مناطقی که خفاش‌های حامل ویروس بودند، ارتباطاتی پیدا كردند.

پیتر داساک، جانورشناس و رئیس اتحادیه اکوهلث الیانس که کارش جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیر است، گفت: «این ویروس از ووهان به استان‌های جنوبی چین منتقل شده است. نزدیک‌ترین ویروس به ویروس کرونا در خفاش‌های آن منطقه پیدا شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر داساک گفت ویروس کرونا به احتمال زیاد از طریق تجارت حیات وحش وارد ووهان شده است.

وی افزود که به عقیده دانشمندان سازمان بهداشت جهانی و همتایان چینی‌شان، این ویروس احتمالاً وارد بدن حیوانات اهلی یا پرورشی شده است.

او پیش‌بینی کرد که جهان «به زودی، یعنی طی چند سال آینده» منشاء این بیماری همه‌گیر را پیدا خواهد کرد. پیدا کردن منشاء بیماری‌های همه‌گیر در حیوانات معمولاً سال‌ها طول می‌کشد.

قرار است تیم تحقیقاتی این سازمان گزارش اولیه مأموریت خود به ووهان را هفته آینده منتشر کند.

ماریون کوپمنز، رئیس بخش ویروس‌شناسی در مرکز پزشکی دانشگاه روتردام، گفت که آن‌ها از سه آزمایشگاه نزدیک به بازار هوانان در ووهان بازدید کرده و پروتکل‌ها و تحقیقاتشان را به دقت مورد بررسی قرار داده‌اند.

او گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم كه بسیار بعید است این یک حادثه آزمایشگاهی بوده باشد.»

چین پیشتر با این ادعاها روبه‌رو شده بود که موسسه ویروس‌شناسی ووهان می‌تواند منبع مشکوک ویروس کرونا باشد.

دکتر داساک همچنین خواستار برخورد با خطر بیماری‌های همه‌گیر مانند خطر تروریسم پس از حملات ۱۱ سپتامبر شد.

وی گفت: «ما برای پیش‌بینی بیماری‌های همه‌گیر و منشاء موارد بعدی آن انرژی زیادی صرف نمی‌کنیم، اما برای پیش‌بینی طوفان و گردباد و این‌جور چیز‌ها این کار را می‌کنیم.»

او همچنین اضافه کرد:«ما بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ساز و كاری برای ردیابی تک تک تماس‌های تلفنی در آمریكا در نظر گرفتیم. به محض این‌که خبر یک حمله احتمالی در وب یا در این تماس‌های تلفنی پخش می‌شود، شبکه از قبل مختل می‌شود.»

او گفت:«به نظر من در مورد بیماری‌های همه‌گیر هم باید طرز فکرمان را به همین شکل تغییر دهیم.»

دکتر داساگ گفت: «بیایید محل تعامل حیات وحش با دام و مردم را پیدا کنیم، ببینیم چه چیزهایی وجود دارد و در آینده با چه خطراتی می‌توانیم مواجه شویم.»

© The Independent

بیشتر از جهان