ویتنام واردات حیوانات وحشی را ممنوع می‌کند

این تصمیم برای جلوگیری از امکان شیوع بیماری‌ها در آینده اتخاذ شده است

بازار پرندگان در هانوی ویتنام-  AFP PHOTO/HOANG DINH Nam

ویتنام تجارت حیوانات وحشی را بر اثر نگرانی درباره شیوع بیماری‌ها در آینده، ممنوع اعلام کرد. 

این فرمان را نگوین وان پوک، نخست‌وزیر آن کشور جنوب آسیا، در روز پنجشنبه امضا کرد. فرمان اخیر، واردات هرگونه حیوانات وحشی، مرده و زنده، از جمله تخم و لارو آنان را فورا به اجرا گذاشته است. 

این فرمان همچنین بازارهای حیوانات وحشی را غیرقانونی اعلام کرده است و ممنوعیت شکار غیرقانونی و تجارت حیوانات وحشی، از جمله فروش آنلاین آن‌ها را ممنوع کرده است. 

سازمان‌های حفاظت از محیط زیست از این اقدام استقبال کرده‌اند، اما برخی کارزارها می‌گویند که این قانون به اندازه کافی به همه جوانب نپرداخته است. 

دکتر ترزا تلکی، از سازمان جامعه بین‌الملل انسانی، به ایندیپندنت گفت:‌ «تجارت پانگولین، عاج فیل و شاخ کرگدن هم غیرقانونی است، اما کماکان ادامه دارد.»

«این قانون فقط واردات حیوانات وحشی را ممنوع می‌کند، اما فروش داخلی و مصرف پستانداران و پرندگان وحشی را منع نمی‌کند، و ما خواستار ممنوعیت تمامی ابعاد تجارت در مورد پستانداران و پرندگان هستیم، به‌ویژه که این حیوانات ناقلان ویروس کرونا شناخته می‌شوند.» 

اقدام اخیر همزمان است با نگرانی‌ها درباره تهدید بیماری‌هایی که می‌توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند؛ از جمله ویروس کرونا که عامل ابتلا به بیماری کووید۱۹ است. 

 دکتر تلکی گفت که جامعه بین‌المللی انسانی مایل است تا به دلیل شیوع ویروس کرونا، دیگر کشورهای منطقه نیز از مثال چین در «بستن تجارت داخلی حیوانات وحشی برای مصارف انساني» پیروی کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگوین وان تای، مدیر «نجات حیات وحش ویتنام»‌نیز گفت:‌ «منع مصرف حیوانات وحشی که در فرمان نخست وزیر ذکر شده، ناکافی است چراکه برخی مصارف از جمله مصارف دارویی یا نگهداری از حیوانات وحشی به عنوان حیوان خانگی، پوشش داده نشده اند.»

  او گفت:‌ «این فرمان بهتر است شفاف باشد و فهرست جزئیات مصارف متعدد حیوانات وحشی ممنوعه را ذکر کند.» 

ایندیپندنت تحت مدیریت یوگنی لبدف، سهامدار آن، کمپین «توقف تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی» را آغاز کرده است تا خواستار تلاش جهانی برای مقابله با تجارت حیوانات وحشی شود. 

 فوئونگ تام، مدیر جامعه بین‌المللی انسانی در ویتنام، گفت: «وجود بازارهای حیوانات وحشی در بسیاری ازنقاط، همواره یکی از مشکلات بزرگ ویتنام بوده است، و بسیاری از مردم ویتنام گونه‌های حیوانی در خطر انقراض، مانند کبرا، لاک‌پشت و پانگولین، و نیز انواع میمون‌ها، پرندگان و دیگر حیوانات محافظت‌ نشده را می‌خورند.» 

«بدون اقدامات قاطع، ویتنام با خوردن این حیوانات، این گونه‌های جانوری را در معرض خطر انقراض قرار می‌دهد، زیرا خرید و فروش این حیوانات در بازارها، توسط دستفروش‌های خیابانی و حتی خارج از پارک‌ها و جنگل‌های ملی ما، به سادگی صورت می‌گیرد.» 

«اشتهای بالای ویتنام به (مصرف) حیات وحش نه تنها بقای این حیوانات را به خطر می‌اندازد، بلکه همان طور که در مورد ویروس کرونا دیدیم، زندگی انسان‌ها را نیز به مخاطره می‌اندازد. اما این ممنوعیت به زودی ممکن نیست.» 

ویتنام یک مقصد پرطرفدار برای محصولات حیات وحش از میان گونه‌های در معرض خطر مانند پانگولین و فیل است، که در پزشکی سنتی یا تهیه غذاهای عجیب کاربرد دارد. 

فرمان منع جدید در ویتنام، پس از آن صادر شد که ۱۴ سازمان حفاظت از حیات وحش در این کشور، در نامه‌ای مشترک در ماه فوریه از دولت خواستند تا «بازارها و دیگر مراکز غیرقانونی فروش حیوانات وحشی را شناسایی و تعطیل کند.» 

ما به علت بحران اختصاص بودجه برای حفاظت از حیوانات، به دلیل شیوع کووید-۱۹، از حیوانات وحشی در خطر شکارچیان غیرقانونی محافظت می‌کنیم. حمایت از حافظان حیات وحش، جوامع محلی و پرسنل اجرای قانون در جلوگیری از جرایم مربوط به حیات وحش، نیاز به کمک فراوانی دارد. برای کمک به توقف تجارت حیات وحش، اینجا را کلیک کنید. 

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها 

© The Independent

بیشتر از جهان