پاسخ مقامات کردستان به اعتراض ایران و ترکیه به تمبر یادبود سفر پاپ

«این طرح‌های نمایش داده‌شده فقط در حد پیشنهاد بوده و هیچ‌یک از آنان توسط دولت برای چاپ تائید نشده است»

شش نمونه از طرح‌های تمبر یادبود سفر پاپ به اقلیم کردستان- شبکه‌های اجتماعی

سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در پاسخ به اعتراض ایران و ترکیه به تمبر یادبود سفر پاپ فرانسیس اعلام کرد این طرح‌ها صرفاً پیشنهاد هنرمندان بوده است.

جوتیار عادل در یک نشست خبری گفت: «این طرح‌های نمایش داده‌شده فقط در حد پیشنهاد بوده و هیچ‌یک از آنان توسط دولت برای چاپ تائید نشده است.»

عادل در ادامه گفت که طرح مورد اعتراض نیز از سوی یک هنرمند اقلیم پیشنهادشده و هیچ منظور خاصی نیز در آن نبوده است و «دولت طرح‌های پیشنهادی را با در نظر گرفتن قانون اساسی و حاکمیت عراق و دیگر کشورهای همسایه تائید می‌کند.»

انتشار تصاویری از مجموعه تمبرهای یادبود سفر تاریخی پاپ فرانسیس به کردستان، اعتراض دو همسایه این اقلیم را در پی داشت. مقامات وزارت خارجه ایران و ترکیه به نقشه‌ای که دریکی از این تمبرها، درزمینهٔ تصویر نیم‌رخ پاپ قرارگرفته است اعتراض کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز گفت: «روشن است آنچه در فضای عمومی منتشرشده، خلاف اصول و قواعد بین‌الملل است.»

بنا بر گفته سعید خطیب زاده، جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض به دولت عراق درباره این موضوع خواستار «جمع‌آوری و اصلاح» فوری این اقدام غیردوستانه شده است.

خبرها حاکی از آن است که تاکنون هیچ‌کدام از این تمبرها که ایران خواستار جمع‌آوری آن شده است، چاپ و منتشرنشده‌اند.

دولت ترکیه نیز در بیانیه‌ای با اشاره به این موضوع از «احتمال چاپ» این تمبر ابراز نگرانی کرده است. وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه، احتمال چاپ یک «نقشه جعلی» توسط اقلیم کرد شمال عراق در تمبر یادبود سفر پاپ به عراق را محکوم و خواستار پاسخگویی اربیل به ادعاهای مطرح‌شده دراین‌باره شد.

در نقشه مورد اشاره که از آن به‌عنوان «نقشه کردستان بزرگ» نیز یاد می‌شود بخش‌هایی از ایران از جمله شهرهای مهاباد، سقز، بوکان، ماکو، بیجار و کرمانشاه و قسمت‌هایی از ترکیه مانند شهرهای کارس، ارزروم، ارزجان و قاضی انتپ گنجانده‌شده‌اند.

گفته می‌شود تصاویر این شش تمبر یادبود ۵۰۰ دیناری در مراسم خوش‌آمد گویی به پاپ در اربیل به او نشان داده‌شده است.

دولت کردستان پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد تمبرهای یادبودی را به مناسب این بازدید تاریخی منتشر کند.

کردستان بزرگ و ملحق شدن بخش‌های کردنشین در کشورهای سوریه، ترکیه، عراق و ایران از جمله مناقشات طولانی بین این کشورها بوده است. نزاع مسلحانه داخلی در بخش‌های کردنشین ترکیه بیش از سی سال است که ادامه دارد.

برخلاف مقامات ترکیه که از به کار بردن عبارت کردستان نیز پرهیز می‌کنند و آن را به نام «شمال عراق» می‌شناسند، ایران درمجموع مناسبات سیاسی و اقتصادی خوبی با اقلیم دارد.

 

بیشتر از جهان