کاریکاتور پیامبر اسلام؛ دانش‌آموز درباره معلم دروغ گفته بود

به دلیل اظهارات نادرست یک دانش‌آموز، ساموئل پَتی، آموزگار ۴۷ساله به دست عبدالله آنزوروف ۱۸ساله سر بریده شد

تجمع شهروندان فرانسوی در برابر ساختمان اپرای کمدی در مونتپلیه، برای ادای احترام به ساموئل پَتی، اکتبر سال ۲۰۲۰ - Pascal GUYOT / AFP

دانش‌آموز فرانسوی که سال گذشته با وارد آوردن اتهامات علیه آموزگارش، ساموئل پَتی، منجر به قتل او شد، اعتراف کرد که روایاتش در مورد او ساختگی بوده است. 

این دانش آمور ۱۳ساله که پدرش به دنبال شکایت قانونی از آقای پتی یک کارزار نفرت‌پراکنی علیه او آغاز کرد، حال می‌گوید درباره آموزگارش دروغ گفته بود تا پدرش را خشنود کند. او گفته است که حتی در کلاس درسی که در آن آقای پتی کاریکاتور محمد، پیامبر اسلام، را نشان داده بود، حضور نداشت. 

این دانش‌آموز که هویتش فاش نشده است، ابتدا ادعا کرده بود که آقای پتی از دانشجویان مسلمان کلاس خواسته بود که پیش از آن که «تصویر پیامبر» را به دانش‌آموزان کلاس آزادی بیان نشان دهد، اتاق را ترک کنند.

ادعای این دختر منجر به زنجیره‌ وقایع از جمله تهدید آموزگار به مرگ، خشم در میان مسلمانان و واکنش‌های جهانی از طرف کشورهای مسلمان شد.  

ده روز پس از اظهارات این دانش‌آموز، آموزگار ۴۷ ساله او به دست عبدالله آنزوروف ۱۸ساله سر بریده شد. آنزوروف هم به ضرب گلوله پلیس از پا در آمد. 

روز دوشنبه، امبکو تابولا، وکیل دخترگفت او تایید کرد که روزی که آقای پتی تصویر پیامبر اسلام را نشان ‌داد، بیمار بوده و در مدرسه‌اش –‌کوُنفلَن سَن اوُنوُرِه‌– حاضر نبوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه به نقل از آقای تابولا گزارش داد که «او دروغ گفت زیرا حس می‌کرد در یک زنجیره از وقایع به تله افتاده چون همکلاسی‌هایش از او خواسته بودند سخنگوی آن‌ها باشد.»

نشریه «لوُ پاریزیِن» روز یکشنبه گزارش داد که این دختر نمی‌خواست تا پدرش بفهمد به دلیل غیبت از کلاس‌های درس، معلق شده است.  

لو پاریزین هم گزارش داد که «او جرات آن را نداشت که پیش از وقوع این تراژدی، علل اصلی تعلیقش از کلاس درس را که در واقع به رفتار بد او مرتبط می‌شد، به پدرش اعتراف کند.»

ظاهرا دخترک به پدرش گفته بوده که او خشم خود را نسبت به آموزگار که از شاگردان مسلمان خواسته بود در راهرو منتظر بمانند، ابراز کرده و به سبب آن به مدت دو روز از حضور در کلاس درس محروم شده بود.

پدر دختر سخت به خشم آمده و علیه آقای پتی دست به نفرت‌پراکنی می‌زند. او در یک ویدیو جزئیات اتهامات علیه او را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. پدر دختر همچنین علیه آقای پتی به دلیل ترغیب اسلام‌ستیزی به پلیس و آموزشگاه دخترش شکایت می‌کند.

ویدیوی پدر دختر در شبکه‌های اجتماعی انعکاس وسیعی یافت و موجب خشم مسلمانان و تهدید آقای پتی به مرگ ‌شد. دخترک اکنون متهم به افترا است و پدرش به جرم «دست داشتن در قتل تروریستی» همرا ه با یک ملای مسلمان بازداشت شده است.

وکیل او می‌گوید این پدر متهم است که باید به دلیل «افراط گرایی و رفتار خارج از قاعده» سرزنش شود، و خود او باید از کلیه اتهامات مبری گردد.

تصویرسازی از پیامبر در اسلام ممنوع و در برخی کشورها کفر و اهانت است.

© The Independent

بیشتر از جهان