فتح در صدد عزل ناصر القدوه به دلیل تشکیل لیست انتخاباتی مستقل

مروان برغوثی تا به حال موضع خود را در قبال لیست انتخاباتی جنبش فتح روشن نکرده است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP.

ناصر القدوه، یکی از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح، قصد دارد لیست انتخاباتی ملی و فراگیری را به دور از لیست رسمی جنبش فتح تشکیل دهد، حتی اگر این اقدام به هزینه اخراج وی از کمیته مرکزی جنبش فتح تمام شود. وی امیدوار است که مروان برغوثی، یکی از رهبران برجسته و پرنفوذ فتح به این لیست بپیوندد تا مسیر پیروزی این گروه مستقل در انتخابات پیش‌رو هموار شود.

ناصر القدوه اصرار بر تشکیل لیست انتخاباتی دارد که شامل رهبرانی از ردیف دوم جنبش فتح باشد که از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ناراضی هستند. افزون بر آن وی سعی دارد چهره‌های دانشگاهی، شخصیت‌های برجسته جامعه مدنی و سایر افراد با نفوذ را شامل این لیست کند تا به گفته وی جنبش فتح جایگاه شایسته خود را به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن‌که شماری از شخصیت‌های نزدیک به مروان برغوثی، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح که در اسارت اسرائیل به سر می‌برد در رایزنی‌هایی انجام شده برای تعیین برنامه سیاسی لیست ناصر القدوه شرکت داشتند، اما برخی از آن‌ها پس از هفته‌ها بحث و رایزنی از جلسات این گروه کناره‌گیری کردند. البته دلیل اصلی این است که مروان برغوثی با توجه به این‌که خواستار تشکیل لیست واحدی برای جنبش فتح شده بود که بیانگر اهداف و آرمان‌های جنبش باشد، تا کنون موضع خود را در قبال این امر روشن نکرده، علاوه بر آن‌که برغوثی تمایل به نامزدی در انتخابات ریاستی آینده را دارد و پیوسته در تلاش است تا عاملی برای چندپارگی جنبش فتح نباشد.

علی‌رغم این‌که ناصر القدوه تأکید دارد که راه برای این‌که مروان برغوثی رهبری این لیست ملی را به دست گیرد، باز است، اما وی در عین حال اصرار دارد که تصمیمش برای تشکیل این لیست، برگشت ناپذیر است. ناصر القدوه افزود که "ما اکنون از رودخانه عبور كرده ایم و دیگر راهی برای بازگشت وجود ندارد."

توافق قانع‌کننده با جنبش دحلان

ناصرالقدوه برای تهیه لیست انتخاباتی، اقدام به تشکیل "مجمع ملی دموکراتیک" کرده است که صدها تن از شخصیت‌های وابسته به جنبش فتح، افراد مستقل و نخبگان دانشگاهی، علاوه بر رهبران ردیف دوم جنبش اصلاحات دموکراتیک وابسته به محمد دحلان در آن مشارکت دارند.

ناصر القدوه از استقبال افراد برجسته جنبش اصلاحات دموکراتیک در این لیست به دلیل این‌که افراد یادشده مورد پذیرش ملت فلسطین نمی‌باشند، امتناع می‌ورزد.

از چند هفته بدین سو و پیش از مشخص شدن اسامی برای تهیه لیست انتخاباتی، شرکت کنندگان در "مجمع ملی دموکراتیک"، گفت‌وگوهای خود برای تنظیم یک برنامه سیاسی و آمادگی برای اتخاذ اقدامات لازم در صورت پیروزی در انتخابات را آغاز کرده اند.

ناصر القدوه، اظهار داشت که لیست انتخاباتی موردنظر، گزینه عملی را ارائه می‌دهد که هدف از آن از بین‌بردن وضعیت دوقطبی جنبش‌های فتح و حماس است و مسیر وحدت ملی فلسطین را هموار می‌کند. وی دو جنبش مزبور را به توافق در تداوم تفرقه میان کرانه باختری و نوار غزه متهم کرد و افزود که آن‌ها با موافقت به برگزاری انتخابات، پیش از پایان دادن به اختلافات، زمینه ادامه چندپارچگی را فراهم می‌کنند.

برخورد غیر دموکراتیک

ناصر القدوه، تأیید کرد که وی به دلیل تلاش برای تشکیل لیست انتخاباتی، از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت تهدید شده و با اشاره به هشدار محمود عباس مبنی بر استفاده از زور در قبال اعضای جنبش فتح که از لیست فتح خارج شوند، گفت که تعامل با وی هرگز دموکراتیک نبوده است.

القدوه با اشاره به تصمیم کمیته مرکزی فتح برای برکناری وی از عضویت آن، اظهار داشت که "هیچ کس حق توزیع گواهی عضویت در این جنبش را ندارد." وی ضمن تأکید بر حفظ موقعیتش در جنش فتح، گفت که تشکیل لیست جداگانه ممکن است به منافع برخی از افراد آسیب برساند.

در همین حال، حسن الشیخ، یکی از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح و از افراد نزدیک به محمود عباس، گفت جنبش فتح هرگز اجازه نخواهد داد تا تجربه سال ۲۰۰۶ بار دیگر تکرار شود و از آن‌جا که انتخابات پیش‌رو برای جنبش فتح یک تحول محوری و سرنوشت ساز تلقی می‌شود، بنابراین، هیچ فردی از اعضای فتح نباید در صدد تشکیل لیست انتخاباتی دیگری شود. حسن الشیخ افزود که کمیته مرکزی جنبش فتح روز دوشنبه تشیکل جلسه خواهد داد تا تحولات و اتفاقاتی که در این اواخر رخ داده است را مورد بحث و بررسی قرار دهد و موضع مشخص خود را در قبال آن‌ها اعلام کند.

از سوی دیگر، جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح با اشاره به احتمال عزل ناصر القدوه از کمیته مرکزی فتح، گفت که اصرار وی برای تشکیل لیستی خارج از جنبش به معنای کنار گذاشتن نقش رهبری ناصر القدوه در جنش فتح است.

در مقابل، عبدالفتاح حمایل، عضو شورای انقلابی فتح، که در کنار ناصر القدوه در تلاش برای تشکیل لیست انتخاباتی مستقل است، اظهار داشت که آرزو دارد مروان برغوثی موضع خود را در قبال لیست فتح به صراحت اعلام کند. وی افزود که ناصر القدوه نتوانست از درون تغییری در جنبش ایجاد کند و در نتیجه، ناگزیر شد لیست مستقلی را تشکیل دهد. حمایل بدین باور است که جنبش فتح از سوی افرادی که منافع شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند، ربوده شده است و خاطرنشان کرد که تشکیل لیست جداگانه به معنای انشعاب از جنبش فتح نیست.

© IndependentArabia