اختلاف رهبران جنبش فتح فلسطین بر سر لیست انتخاباتی

ناصر القدوه با شخصیت‌های وابسته به مروان برغوثی در تماس است و ائتلاف با حماس را رد می‌کند

ناصر القدوه، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح. عكس از:  ایندیپندنت عربی

در اقدامی که به عنوان خروج از موضع محمود عباس رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد تشکیل لیست واحدی برای جنبش "فتح" در انتخابات آینده قانون‌گذاری محسوب می‌شود، ناصرالقدوه، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح با اتخاذ تصمیمی که اشاره به تکرار سناریوی انتخابات سال ۲۰۰۶ دارد، در صدد تهیه لیست مستقلی برای انتخابات مجلس قانون‌گذاری آینده فلسطین شده است.

به دنبال اعلام این خبر، شمار زیادی از فلسطینیان از دفتر ناصر القدوه در شهر رام‌الله در کرانه باختری دیدار کردند تا از جزئیات این لیست که برای انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین در ماه مه آینده آماده می‌شود اطلاع حاصل کنند و طبق مشاهدات ایندیپندنت عربی، برخی از رهبران جنش فتح که در اغلب، موضع مخالفی با تصمیمات محمود عباس دارند نیز در دفتر ناصر القدوه حضور داشتند.

البته پیش از این اقدام و در اعتراض به سیاست‌های محمود عباس، ناصر القدوه جلسه کمیته مرکزی جنبش فتح را تحریم کرد، سپس از تصمیم خود برای تشکیل لیست مستقلی که کمیته مرکزی جنبش فتح در آن نقشی ندارد، پرده برداشت. این در حالی است که محمود عباس قبلاً هشدار داده بود که علیه هر عضو و رهبری در جنبش فتح که به لیست دیگری بیپوندد، از زور استفاده خواهد کرد.

سه منبع آگاه به ایندیپندنت عربی اظهار داشتند که ناصر القدوه در حال حاضر با برقراری ارتباط با شخصیت‌های وابسته به مروان برغوثی، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح که از حدود ۲۰ سال بدین سو در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برد، تشکیل لیست انتخاباتی را آغاز کرده است.

در همین حال، ناصر القدوه از پاسخ به پرسشی در مورد تصمیمش  برای تهیه لیست مستقلی از جنبش"فتح" خودداری كرده و افزود كه نمی‌خواهد در این مورد توضیحی بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح در مورد تحریم جلسه دو روز پیش کمیته مرکزی توسط ناصر القدوه، گفت که این اقدام احتمالاً به دلیل خشم وی نسبت به روند تصمیم‌گیری و اولویت‌های جنبش فتح است. رجوب افزود که ناصر القدوه هنوز بخشی از کمیته مرکزی جنبش فتح بوده و به تصمیماتش در قبال جنبش متعهد است.

جبرئيل رجوب خاطرنشان کرد که پس از تشکیل لیست انتخاباتی کمیته مرکزی جنبش فتح با تأیید ۵۰+۱، هیچ فردی توان مقابله با آن را ندارد و هر شخصیتی که قصد داشته باشد از طریق جنبش فتح در انتخابات پیش‌رو شرکت کند، باید تنها از مسیر کمیته مرکزی فتح وارد عرصه رقابت در انتخابات شود. وی گفت که جنبش فتح هرگز اجازه نمی‌دهد که تجربه انتخابات سال ۲۰۰۶ تکرار شود، طوری‌که در آن زمان، شماری از رهبران جنبش فتح لیست‌های انتخاباتی مستقلی را تشکیل دادند که منجر به شکست جنبش فتح در برابر حماس شد.

جبرئیل رجوب تأکید کرد که جنبش فتح تنها یک لیست انتخاباتی خواهد داشت که با معیارهای قانع‌کننده که پیرزوی را تضمین کند، تشکیل می‌شود و تمام اعضای جنبش در هماهنگی و همدلی در این مسیر حرکت خواهند کرد. وی با تأکید بر این‌که هیچ نامزدی از کمیته مرکزی یا شورای انقلابی فلسطین در انتخابات مجلس قانون‌گذاری وجود نخواهد داشت، خواستار این شد که هر عضو جنبش فتح که علاقه به نامزدی در انتخابات را دارد، باید این اقدام را تنها از طریق جنبش فتح و در چارچوب تعیین شده از سوی کمیته مرکزی انجام دهد.

دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح، تشکیل لیست مشترک انتخاباتی با جنبش حماس را رد نکرد، مشروط بر این‌که حماس متعهد به ایجاد کشور فلسطین در محدوده مزرهای ۱۹۶۷ باشد. این در حالی است که هفته گذشته ناصر القدوه تصمیم خود را در مورد عدم تشکیل لیست مشترک انتخاباتی با حماس به صراحت اعلام کرد و افزود که "فضای حاکم بر جنبش حماس، حاکی از فرصت‌طلبی و ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی است"، بنابراین، تشکیل چنین لیستی "غیر دموکراتیک بوده و از نظر سیاسی غیرممکن است و هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده است را نادیده می‌گیرید."

ناصر القدوه در بیانیه‌ای تأکید که "انتخابات به خودی‌خود نمی‌تواند ملت فلسطین را به وحدت و همگرایی برساند و برگزاری انتخابات در سایه تفرقه و ناسازگاری، می‌تواند باعث افزایش بیشتر اختلافات شود." وی هشدار داد که به تعویق انداختن همه موضوعات عمده و سرنوشت‌ساز به مرحله پسا انتخابات، مسئله فلسطین را به طور کل در معرض خطر قرار می‌دهد.

در همین حال، حاتم عبدالقادر، یکی از رهبران جنبش فتح اظهار داشت که مروان برغوثی قصد دارد در انتخابات ریاستی که قرار است در ماه ژوئیه آینده برگزار شود، شرکت کند، وی افزود که مروان‌برغوثی در انتخابات مجلس قانون‌گذاری شرکت نخواهد کرد.

© IndependentArabia