رویترز: صادرات نفت خام ایران به چین رکورد زد

پالایشگاه‌های هند با فرض سبک‌تر شدن قریب‌الوقوع تحریم‌ها، نفت ایران را به برنامه‌ واردات خود افزوده‌اند

۷۵درصد صادرات نفت ایران به چین به‌صورت «غیرمستقیم» و به‌عنوان نفت عمان، امارات متحده عربی و مالزی وارد بنادر چین می‌شود- STR / AFP

خبرگزاری رویترز گزارش داد مقدار نفت خامی که ایران در ماه‌‌های اخیر به چین، مشتری اصل نفت خود، فرستاده است، در رکوردی تازه، بی‌سروصدا از بیشترین میزان ثبت‌شده پیشین فراتر رفته است. براساس این گزارش، پالایشگاه‌های کشور هند نیز با این فرض که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌زودی سبک‌تر خواهد شد، نفت ایران را به برنامه‌های واردات سالانه خود افزوده‌اند.

تحریم‌های آمریکا افت شدید صادرات نفت ایران به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را از اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی درپی داشت. 

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۱۸ اسفندماه، در گزارشی تحلیلی به نقل از منبعی که نخواسته نامش فاش شود، نوشته است که شرکت ملی نفت ایران در ماه‌های اخیر، از زمان آغاز ریاست‌ جمهوری بایدن، برای ارزیابی میزان تقاضای بالقوه برای نفت خام خود، با مشتریان پیشینش در سراسر آسیا تماس گرفته است. 

منبعی در یک پالایشگاه هندی به خبرگزاری رویترز گفت: «آن‌ها با ما صحبت کردند و گفتند امیدوارند که خیلی زود صادرات نفت خود را از سربگیرند. ما هم گفتیم ان‌شاءالله.» 

ازسرگیری واردات نفت خام ایران می تواند نیاز هند، سومین واردکننده نفت خام جهان، را به محموله‌های تسویه نقدی به قیمت روز که پس از کاهش تولید نفت عراق و کاهش طول مدت برخی قراردادهای کویت، افزایش یافته است، کاهش دهد.

یک مقام دولتی هندی به خبرگزاری رویترز گفته است که این کشور که از افزایش پایدار اخیر در قیمت جهانی نفت خام آسیب دیده است، چشم‌انتظار بازگشت منابع ایرانی به بازار ظرف ۴-۳ ماه آینده است.

به‌نقل از مسئولان یک پالایشگاه هندی دیگر، مقام‌های شرکت ملی نفت ایران به آن‌ها گفته‌اند که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه، توافقنامه رسمی صادرات نفت خام امضا خواهد شد. 

بنابر این گزارش، شرکت ملی نفت ایران با دیگر مشتریان آسیایی خود نیز تماس گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر خلاف هند، چین هرگز واردات نفت ایران را متوقف نکرده است. 

به گزارش گروه پژوهش نفتی «رفینیتیو»، ایران در طول ۱۴ ماه گذشته حدود ۱۷میلیون و ۸۰۰ هزار تن نفت خام (۳۰۶ هزار بشکه در روز) به چین صادر کرده که این واردات در ماه های ژانویه و فوریه به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. 

به گزارش رویترز، ۷۵درصد این صادرات به‌صورت «غیرمستقیم» و به‌عنوان نفت عمان، امارات متحده عربی و مالزی وارد بنادری در شرق و شمال شرقی چین شده‌اند. رفینیتیو گزارش داده است که پکن با وجود تحریم‌های آمریکا همچنان خریدهای نفتی محدودی از ایران را حفظ کرده و ۲۵ درصد باقی‌ماده به‌عنوان خریدهای رسمی ذخایر استراتژیک چین انجام شده است.

شرکت‌ ردیابی نفتکش‌ مستقر در ژنو، «پترو لجستیکز»، اعلام کرد بارگیری نفت ایران در ژانویه ۲۰۲۱ برای نخستین‌بار از ماه مه ۲۰۱۹، به بیش از ۶۰۰هزار بشکه در روز رسیده است، که می‌تواند نشان‌دهنده تغییر احتمالی رفتار خریداران نفت این کشور پس ار پایان دوران دونالد ترامپ باشد.

ورود محموله‌های غیرمستقیم نفت ایران به چین در ماه فوریه، شامل مواردی که هنوز در بنادر در انتظار تخلیه‌اند، به حدود ۸۵۰هزار بشکه در روز رسید و بنابر داده‌های رفینیتیو و گمرک چین، بیشترین مقدار پیشین را که ۷۹۰هزار بشکه در روز بود و در آوریل ۲۰۱۹ ثبت شده بود، پشت سر گذاشت.

آمار گمرک چین روز یکشنبه نشان می‌داد که واردات نفت خام آن کشور در دو ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با ماه‌های مشابه سال گذشته چهار درصد رشد کرده است. جزئیات این آمار به تفکیک کشورهای مبدأ در ماه جاری میلادی منتشر خواهد شد.

بیشتر از اقتصاد