افزایش شمار مصدومان در دو هفته مانده به چهارشنبه آخر سال در ایران

رئیس سازمان اورژانس کشور می‌گوید آمار مصدومان امسال در قیاس با سال گذشته افزایش زیادی داشته است

سال گذشته، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفته بود که حوادث چهارشنبه‌سوری سال ۹۸ «دو کشته» و « ۷۵۱ » زخمی برجای گذاشته است- مشرق نیوز

رئیس سازمان اورژانس کشور می‌گوید آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری آخر سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیر داشته است.

پیرحسین کولیوند که روز شنبه ۱۶ اسفندماه در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود با اشاره به اینکه سال گذشته با توجه به شیوع کرونا آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری کاهش یافته بود، گفته است «سال گذشته در مدت مشابه ٢٠ مصدوم داشتیم، اما امسال تا به حال حدود ٨٠ مصدوم داشتیم که مربوط به همین چهارشنبه آخر سال است و از این تعداد نیز حدود ۶ یا ٧ نفر هم دچار قطع عضو شدند.»

این درحالی‌ست که هنوز چهارشنبه‌سوری از راه نرسیده است اما گویا در ایران و در بین برخی شهروندان آتش‌بازی مرسوم این روز از سال به شگردها و روش‌های گوناگون شروع شده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفته است که این آمار «علامت خوبی نیست و از همین حالا باید گفته شود که مردم به این موضوع توجه کنند.»

سال گذشته و در تاریخ ۲۷ اسفند، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفته بود که حوادث چهارشنبه‌سوری سال ۹۸ «دو کشته» و « ۷۵۱ » زخمی برجای گذاشته است که تهران با ۱۹۰ مصدوم بیشترین تعداد مصدومان را داشته و پس از آن آذربایجان غربی با ۹۳ و آذربایجان شرقی با ۸۲ مصدوم در رده‌های بعدی از نظر شمار مصدومان مربوط به حوادث چهارشنبه‌سوری بوده‌اند.

این در حالی‌ست که سال گذشته به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا از مردم خواسته شده بود که در خانه بمانند.

چهارشنبه‌سوری، یکی از قدیمی‌ترین آئین‌های ایرانیان است که سالیان سال در شب آخرین چهارشنبه سال برپا می‌شود. اما به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در برخی موارد شاهد حوادثی تلخ مانند کشته شدن و یا مصدومیت شهروندان هستیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فارغ از حوادث این‌چنینی و تلخ که شروع سال جدید را برای خانواده‌های بسیاری با غم و اندوه همراه می‌کند، برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری برای مقامات جمهوری اسلامی لااقل در یک دهه اخیر به یکی از نقاط رویارویی مردم و نیروهای حاکمیت نیز بدل شده است؛ اسفندماه سال ۱۳۹۶ و چند ماه بعد از رخ‌دادهای دی‌۹۶ بود که شاهزاده رضا پهلوی در توئیتی خطاب به مردم ایران نوشت : «جشن و سرور و رقص و پایکوبی شما در شب چهارشنبه‌سوری٬ پاسخ قاطعی‌ست به ایران‌ستیزانی که حتی رقصیدن دختران خردسال را هم برنمی‌تابند و جوانان را در مهمانی‌ها بازداشت می‌کنند. به کوچه‌ها و خیابان‌ها بروید و فردای آزاد ایران را پیشاپیش جشن بگیرید که پیروزی نور بر تاریکی حتمی است.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران هم همواره در سال‌های گذشته اقدامات زیادی برای کم‌کردن اقبال جامعه به تداوم برگزاری این جشن کرده‌اند اما همیشه ناموفق بودند.

در سال‌های گذشته گزارش‌های زیادی از سردادن شعارهای سیاسی و ضد حکومت جمهوری اسلامی ایران در شب‌های چهارشنبه‌سوری در شهرهای مختلف ایران گزارش شده است.

چند سال پیش بود که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر علی خامنه‌ای پاسخ رهبر جمهوری اسلامی ایران به سوالی درباره چهارشنبه‌سوری را منتشر کرد. علی خامنه‌ای در آن زمان گفته بود که «چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و مناسب است از آن اجتناب شود.»

علی خامنه‌ای البته پیش‌تر و در مناسبت‌های گوناگون سعی کرده بود که این مراسم باستانی ایرانیان را نکوهش کند و علیه آن موضع بگیرد؛ او یک‌بار در سخنرانی نوروزی خود در سال ۱۳۷۸ ادعا کرده بود که همه «دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه» برای «چهارشنبه‌سوری» صحبت کردند و این درست «نقطهٔ مقابل اسلام »است. خامنه‌ای یک‌بار دیگر هم  در دیدار با جمعی از فیلم‌سازان کشور گفته بود «چهارشنبه‌‌سوری ارزش ملی نیست.»

آئین کهن ایرانیان که پیش از ورود اسلام هم نزد مردم پاس داشته می‌شد، حالا گویی رنگ عوض کرده و به خشونت گراییده است. نکته‌ای که شاید نشانی از خشم فروخورده جوانانی‌ست که فرصت آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری را به میدانی شبیه میدان جنگ بدل کرده‌اند.