آمار نگران‌کننده خروج صدها استاد دانشگاه از ایران

در چهار دهه گذشته، بسیاری از ایرانی‌ها در مقاطع مختلف و به دلایل گوناگون ترک وطن کرده‌اند

سال‌هاست که مساله فرار مغزها و سرمایه‌های مادی و معنوی از ایران مطرح است - عکس از ایرنا

رئیس کمیسیون آموزش‌و‌تحقیقات مجلس ضمن انتقاد از مصوبه روز شنبه مجلس در مورد افزایش حقوق کارمندان در سال آینده خورشیدی، از خروج ۹۰۰ استاد دانشگاه از ایران در سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا منادی سخیدان با اشاره به مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق ۲۵ درصدی برای حقوق‌های زیر ۱۰ میلیون تومان و افزایش حقوق دو و نیم میلیون تومانی برای حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان گفت، اساتید را از این مصوبه مستثنی کنید.

وی در تذکری در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده کشور در جلسه علنی مجلس گفت، «در سال ۹۸، ۹۰۰ استاد از ایران خارج شده‌اند. استادی هست که ۴۰ سال استاد تمام است و حقوقش ۱۴ میلیون تومان است. در حالی که فلان عضو هیات مدیره ۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد.»

در چهار دهه گذشته، بسیاری از ایرانی‌ها در مقاطع مختلف و به دلایل گوناگون ترک وطن کرده‌اند؛ از انقلاب ۵۷ گرفته، تا جنگ با عراق و حوادث پس از انتخابات بحث‌برانگیز ۸۸ و سرکوب شدید منتقدان حکومت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال‌هاست که مساله فرار مغزها و سرمایه‌های مادی و معنوی از ایران مطرح است و با وجود هشدارها و وعده‌های مسئولان، این پدیده غم‌انگیز همچنان ادامه دارد.

در چند سال اخیر و کاهش شدید ارزش ریال و مشکلات جدی اقتصادی ناشی از تحریم، سوء مدیریت و فساد گسترده، دلایل اقتصادی برای مهاجرت به کشورهای دیگر رنگ و بوی قوی‌تری در مقایسه با گذشته گرفته است.

پایگاه خبری تجارت نیوز در گزارشی در پنجم اسفند نوشت، بررسی آمارها نشان از سیر صعودی مهاجرت ایرانی‌ها طی سال‌های اخیر دارد و گفته می‌شود دلیل و نیروی محرکه اصلی آن مسائل و چالش‌های اقتصادی است.

در این گزارش با استناد به آمار سالنامه رصدخانه مهاجرت ایران گفته شده است که سهم مهاجران ایرانی از کل جمعیت کشور، از نرخ ۱/۴۵ درصد در سال ۱۹۹۰ میلادی، به ۲/۲۹ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.