مایک پمپئو احتمال نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را رد نکرد

حزب جمهوری‌خواه در حال حاضر در مورد خط‌مشی آینده‌ خود دچار اختلاف‌نظر است

 مایک پومپئو احتمالا در دور آینده، خود را نامزد ریاست‌جمهوری خواهد کرد-JOE RAEDLE/Getty Images via AFP

مایک پمپئو با خودداری از رد احتمال شرکت در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴، به این شایعات دامن زده است که احتمالا در دور آینده، خود را نامزد ریاست‌جمهوری خواهد کرد.

آقای پمپئو در گفت‌وگوی روز چهارشنبه با شبکه فاکس نیوز گفت در صورتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، در انتخابات شرکت نکند، او خود را نامزد خواهد کرد.

پیش‌تر و در روز یکشنبه، آقای ترامپ در سخنرانی‌ خود در کنفرانس سالیانه «اقدام سیاسی محافظه‌کاران (سی پَک) در شهر اورلاندو فلوریدا، تلویحا گفته بود که ممکن است شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را مدنظر قرار دهد.

روز چهارشنبه، شون هَنیتی، مجری فاکس نیوز، از آقای پمپئو پرسید که آیا اگر دونالد ترامپ در نهایت از رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ خارج شود، آیا او «در نظر دارد به کارزار انتخاباتی وارد شود یا خیر؟» آقای پمپئو در پاسخ گفت: «شون! من همیشه آماده یک مبارزه خوب هستم. آمریکا برای من بسیار مهم است. من و شما مدت‌های مدیدی است که بخشی از جنبش محافظه‌کار بوده‌ایم. قصد دارم در این موضع باقی بمانم.»

وقتی آقای هنیتی گفت که پاسخ آقای پمپئو را «یک شاید محتمل» تلقی می‌کند، وزیر خارجه سابق آمریکا پاسخ داد: «عالی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پمپئو در سخنرانی هفته گذشته‌ خود در کنفرانس «سی پَک» هم از سیاست خارجی دستگاه رهبری پیشین آمریکا مبنی بر باور «اول، آمریکا» و نقش خود به عنوان یک دیپلمات، تمجید کرد. پمپئو خطاب به حضار در کنفرانس گفت که معاهده آب‌وهوای پاریس که جو بایدن پس از خروج دونالد ترامپ از آن،  بار دیگر در ماه ژانویه به جمع اعضای آن پیوسته، «یک فانتزی برای دیپلمات‌های نخبه» است.

چند تن دیگر از اعضای حزب جمهوری‌خواه از جمله تام کاتن، جاش هاولی و تد کروز که خود را کاندیدای بالقوه ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ می‌بینند هم در کنفرانس «سی پک» سخنرانی کردند. تد کروز همچنان به خاطر رفتن به تعطیلات در کنکون مکزیک، در گرماگرم بحران طوفان زمستان تگزاس، هدف انتقادات شدید قرار دارد.

نتایج نظرخواهی کنفرانس سی پک بدون احتساب ترامپ به این صورت بود:

ران دی سانتیس: ۴۳ درصد
کریستی نوم: ۱۱ درصد
دان جونیور : ۸ درصد
مایک پمپئو: ۷ درصد
تد کروز: ۷ درصد
تاکر کارلسون: ۳ درصد
جاش هاولی: ۳ درصد
نیکی هیلی: ۳ درصد
ایوانکا: ۳ درصد
رند پل: ۲ درصد 
... و مایک پنس: ۱ درصد

(دِیو ویگل/ ۲۸ فوریه ۲۰۲۱)

ران دی سانتیس و کریستی نوم و دونالد ترامپ جونیور، فرزند ارشد رئیس‌جمهوری سابق، هم از نامزدهای کارزار ریاست‌جمهوری آینده به شمار می‌آیند.

حزب جمهوری‌خواه در حال حاضر در مورد خط‌مشی آینده‌ خود دچار اختلاف‌نظر است. برخی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا پس از ابراز خشم در مورد شورش روز ششم ژانویه ساختمان کنگره، اکنون دست از انتقاد از دونالد ترامپ برداشته‌اند.

هفته گذشته، میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، ضمن اشاره به اینکه آقای ترامپ «اخلاقا وعملا مسئول» شورشی بوده که پنج کشته بر جای گذاشته است، گفت که از نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حمایت می‌کند.

به‌رغم محبوبیت رئیس‌جمهوری سابق، تنها ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان در کنفرانس «سی پک» گفته‌اند که خواهان شرکت او در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ هستند. آقای ترامپ انتخابات سال ۲۰۲۰ را به جو بایدن باخت.

© The Independent

بیشتر از جهان