بررسی صلاحیت نامزد سیاست‌گذاری پنتاگون در سنای آمریکا زیر سایه ایران

پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، کالین كال در توییتر خود درباره خطر درگیری با ایران هشدار داده بود

جمهوری‌خواهان در رابطه با سخنان کال درمورد ایران و موضع انتقادی تند علیه سیاست‌های دونالد ترامپ، کال را به باد انتقاد گرفتند-CHIP SOMODEVILLA / Getty Images via AFP

نامزد جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، برای جایگاه معاون و مشاور عالی سیاست‌گذاری پنتاگون، در جلسه بررسی صلاحیتش با انتقادهای بی‌وقفه جمهوری‌خواهان درمورد حمایت از توافق هسته‌ای ایران روبه‌رو شد که این می‌تواند پیشاپیش حاکی‌از نبردهایی بزرگ‌تر برسر دستور کار امنیت ملی بایدن باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کالین کال که در دوران دولت اوباما یکی از دستیاران ارشد جو بایدن بود و حالا قرار است درواقع نفر سوم وزارت دفاع آمریکا بشود، روز پنجشنبه، ۱۴ اسفندماه، در جلسه بررسی صلاحیتش در سنا، در رابطه با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، روابط دفاعی محکم با اسرائیل و آنچه که به‌اصطلاح «سه گانه» موشک‌های هسته‌ای، زیردریایی‌ها و بمب‌افکن‌های ارتش ایالات متحده خوانده می‌شود، دیدگاه‌های خود را بار دیگر تأیید کرد.

اما جمهوری‌خواهان، ازجمله ارشدترین عضو آن‌ها در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، جیم اینهاف، در رابطه با سخنان گذشته کال درمورد ایران و مطالب انتقادی تندی که علیه سیاست‌های دونالد ترامپ در جایگاه ریاست جمهوری در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، به او حمله کردند.

اینهاف از او پرسید: «چگونه می‌توانید به این کمیته اطمینان دهید که تصمیم‌های پنتاگون تحت‌الشعال رویکرد بیش‌ازحد جهت‌گیرانه حزبی شما قرار نگیرند؟»

کالین کال در جلسه روز پنجشنبه، از نگرانی‌هایش درمورد خروج ترامپ از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ و تصمیم او برای فشار حداکثری و اعمال تحریم‌های پیاپی اقتصادی بر تهران، دفاع کرد. کال گفت که در آن زمان نگران بوده است که این موضوع جمهوری اسلامی ایران را به افزایش فتنه‌انگیزی‌های منطقه‌ای و تسریع برنامه هسته‌ای آن کشور تشویق کند. او گفت: «هر دو مورد در سه سال گذشته اتفاق افتاده است. ایران حالا نسبت به پایان دوره اوباما، به مواد اولیه مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای بسیار نزدیک‌تر است و با حمله‌های بیشتری مواجه شده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق هسته‌ای ایران که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما با هدف جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای امضا شد، مخالفت شدید بسیاری از جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌های کنگره را درپی داشت و ترامپ در سال ۲۰۱۸ خروج آمریکا از آن را اعلام کرد.

پیشنهاد بایدن برای پیگیری دیپلماسی با ایران در هفته‌های اخیر تحت‌الشعاع راکت‌پرانی‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در عراق قرار گرفته که موجب نگرانی‌ درمورد تشدید تنش‌ها شده است.  

کال ضمن اعلام حمایت از پاسخ‌های شدید به حملات این‌چنینی، گفت: «وقتی ایران علیه نیروهایمان اقداماتی انجام می‌دهد، ما باید از خود دفاع کنیم و با مشت محکم پاسخ دهیم.»

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیووا گفت که از نامزدی کال حمایت نخواهد کرد و اعضای ارتش ایالات متحده سزاوار حضور شخصی در این جایگاه‌اند که «نگاهی جدی به سیاست» داشته باشد. 

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، به این اشاره کرد که سال گذشته، پس از آن‌که دولت ترامپ، قاسم سلیمانی را کشت، كال در توییتر خود درباره خطر درگیری با ایران هشدار داده بود. او گفت که کال چهار سال گذشته همواره درمورد جنگ‌های قریب‌الوقوع هشدار داده است که هرگز رخ نداده‌اند.

کاتن همچنین به توییتی از كال اشاره كرد كه جمهوری‌خواهان را «حزب پاکسازی قومی» توصیف می‌کرد. این توییت پس از دستور ناگهانی ترامپ برای خروج از سوریه در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود که به گفته بسیاری، این اقدام متحدان کُرد آمریکا را در خطر  می‌انداخت.

کال عذرخواهی کرد و گفت که در چند سال گذشته «رسانه‌های اجتماعی به‌شدت قطبی شده بود» و او مطمئن است که بعضی اوقات «در آن غرق شده است».

ازسوی دیگر، تیم کین، سناتور دموکرات گفت که منتقدان از جلسه بررسی صلاحیت کال برای طرح مجدد دعوا برسر توافقنامه ۲۰۱۵ استفاده کردند. او افزود: «من واقعاً معتقدم که اختلاف نظر بر سر نامزدی شما اساساً یک جنگ نیابتی است. جمهوری‌خواهان توافق با ایران را دوست نداشتند.»

تنش‌ها در جلسه بررسی صلاحیت کال که نوعی «جنگ نیابتی» خوانده شد، به‌گونه‌ای تکرار نگرانی‌های مطرح‌شده در جلسه بررسی صلاحیت وندی شرمن بود. شرمن، نامزد جایگاه دوم در وزارت خارجه که پیش‌تر در مذاکرات برجام با ایران نقشی اساسی داشت، روز چهارشنبه مقابل هیئت دیگری در مجلس سنا حاضر شده بود و احتمال دارد که جمهوری‌خواهان به صلاحیتش رأی ندهند.