استقبال آمریکا از پس گرفتن قطع‌نامه علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

واشنگتن از تهران خواست مذاکره و دیپلماسی در پیش بگیرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- Manuel Balce Ceneta/Pool via REUTERS

پس از آن‌که دولت‌های اروپایی قطع‌نامه مبنی بر محکومیت ایران در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین را پس گرفتند، دولت آمریکا از این حرکت استقبال کرد و گفت امیدوار است این حرکت باعث شود ایران به دیپلماسی روی بیاورد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گفت آمریکا از اقدام اروپایی‌ها «خرسند» است. او افزود: «ما با علاقه بسیار مشتاقیم که ایران برای مذاکره به شیوه‌ای که منجر به پیشروی واقعی و ملموس شود آمادگی نشان دهد.»

دولت‌های اروپایی پیش از این می‌خواستند قطع‌نامه‌ای به شورای حکام آژانس بیاورند که ایران را بخاطر عدم اجازه فعالیت کامل به بازرسین آژانس محکوم می‌کرد. اما در پی تلاش‌های رافائل گروسی، مدیر آژانس، برای رسیدن به سازش با ایران، اروپایی‌ها این قطع‌نامه را پس گرفتند.

آقای گروسی با انتقاد از مجادلات بی‌نتیجه با ایران بر سر میزان بررسی‌های آژانس گفت تهران توافق کرده که مذاکرات فنی و مستقیم از حدود یک ماه دیگر (اوایل ماه آوریل) آغاز شد تا گزارش بازرسین آژانس تقدیم جلسه بعدی شورای حکام در ماه ژوئن شود.

این توافق گروسی و تهران بود که باعث شد کشورهای اروپایی قطع‌نامه‌ای را که می‌خواستند فردا مطرح کنند (و بخت زیادی برای تصویب داشت) پس بگیرند. 

این در حالی است که ایران به دعوت اتحادیه اروپا برای مشارکت در جلسه‌ای با حضور آمریکا و کشورهای عضو برجام پاسخ منفی داده است.

آقای پرایس گفت آمریکا «به روشنی» گفته است که آماده «گفتگوی سازنده» با ایران هست و افزود: «این پیشنهادی است که ما روی میز گذاشتیم.»

موضع ایران تا به حال این بوده که تنها زمانی اقدامات هسته‌ای خود را به سطحی که در برجام آمده باز می‌گرداند که آمریکا تحریم‌هایی که در زمان دونالد ترامپ اعمال شدند لغو کند. آمریکا در مقابل می‌گوید تنها زمانی تحریم‌ها را لغو می‌کند که ایران اول اقدامات هسته‌ای خود را کاهش دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت آمریکا حاضر است در جریان بازگشت ایران به برجام تحریم‌ها را کاهش دهد. او در گفتگو با شبکه «پی بی اس» آمریکا گفت: «ما بسیار شفاف گفته‌ایم که ایران ‌باید تعهدات برجامی خود را از سر بگیرد و اگر این‌ کار را انجام دهد ما هم همین کار را می‌کنیم. اگر آن‌ها این کار را کنند از سوی ما شاهد کاهش تحریم‌ها خواهیم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه متحد اروپایی آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران، روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی که توسط نماینده بریتانیا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، ضمن تاکید بر پایبندی کامل خود به برجام، از اقدامات ایران در نقض تعهدات مندرج در توافق ابراز نگرانی کرده و از تهران خواستند فورا اقدامات انجام شده را معکوس کند.

تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و ممانعت از بازرسی‌های فراپادمانی آژانس، غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد، نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات نطنز، و آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی مربوط به تولید اورانیوم فلزی، از جمله اقدامات عمده‌ای است که ایران بر خلاف تعهدات خود در برجام انجام داده و سه کشور از آن‌ها ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

تروئیکای اروپایی با بیان این که فعالیت‌های مورد اشاره پیامدهای غیرقابل بازگشتی در زمینه توانایی هسته‌ای ایران دارند، خاطر نشان کرده‌اند این اقدامات علاوه بر آن که توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ را تضعیف و روند احیای آن را تضعیف خواهد کرد، بلکه اطمینان یافتن از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را برای جامعه بین‌المللی بین‌المللی دشوارتر می‌کند.