پاسخ ظریف به شرمن: برجام قابل مذاکره نیست. ختم کلام.

وندی شرمن گزینه بایدن برای معاونت وزارت خارجه آمریکاست

وندی شرمن (نفر اول سمت چپ) در جریان مذاکرات ایران و آمریکا بر سر برجام در سال ۲۰۱۴ - BRENDAN SMIALOWSKI / POOL / AFP

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه در توییتی در پاسخ به اظهارات گزینه جو بایدن برای معاونت وزارت خارجه آمریکا، گفت: «برجام قابل‌مذاکره نیست. ختم کلام.»

آقای ظریف در این توییت به زبان انگلیسی نوشت: « اگر سال ۲۰۲۱، سال ۲۰۱۵ [زمان تصویب برجام] نیست، الان سال ۱۹۴۵ [زمان پایان جنگ دوم جهانی و تعیین حق وتوی قدرت‌های بزرگ جهانی در سازمان ملل] هم نیست. پس بیایید منشور سازمان ملل متحد را عوض کنیم و حق وتو را که آمریکا این‌قدر از آن سوءاستفاده کرده، حذف کنیم.» اشاره آقای ظریف به گفته‌های خانم شرمن در جلسه رای اعتمادش در سنا بود.

خانم شرمن روز چهارشنبه در جلسه تأیید صلاحیتش در سنای آمریکا گفت که «بازگشت به توافق منعقد شده در شش سال پیش ممکن نیست، چون از آن زمان تاکنون ژئوپلتیک منطقه دستخوش تغییر شده و با وجودی که دولت بایدن مایل است به برجام بازگردد اما همزمان می خواهد این توافق را "طولانی تر و محکم تر" کند و از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای مذاکره درباره دیگر موضوعات اختلافی با ایران استفاده کند.»

وزیر خارجه ایران در توییت خود نوشت: «بیایید ژست گرفتن را که [هم ایران و هم آمریکا] از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ روش کارشان بود، کنار بگذاریم، و برجام را که هر دوی ما آن را امضا کرده‌ایم، به اجرا بگذاریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلسه تأیید صلاحیت خانم شرمن بیش از هر چیز، به بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و سیاست وزارت خارجه دولت بایدن در قبال ایران پرداخت.

خانم شرمن شرمن هفتاد و یک ساله در جلسه تأیید صلاحیت خود به نظر سخت کوشید منتقدین خود را راضی کند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا، از شرمن در مورد هرگونه تماس احتمالی با مقامات جمهوری اسلامی در زمان دولت ترامپ پرس و جو کرد.

 شرمن گفت در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و سایر مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرده است و از آن‌ها خواسته برجام را زیر پا نگذارند. او تاکید کرد که در مورد این گفتگوها با معاون وقت وزیر خارجه در دولت ترامپ هماهنگی کرده است.

تلاش برخی دیپلمات‌ها برای فراتر رفتن از برجام باعث انتقاد برخی چهره‌های جناح چپ حزب دموکرات شده است. مثلا کریس مورفی، سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت، که می‌گوید این شاید هدفی دست‌نیافتنی باشد.