بیت‌کوین پنج میلیون دلاری در راه است؟

بهای بیت‌کوین به بیش از ۵۰ هزار دلار برگشته است و احتمال می‌رود ۱۰۰ برابر شود

«سهم بیت‌کوین از دارایی‌های بازار در حال رسیدن به یک تریلیون دلار است» - Ozan KOSE / AFP

بهای بیت‌کوین به بیش از ۵۰ هزار دلار برگشته است تا از یکی از شدیدترین روندهای افت‌ تاریخی خود رهایی یابد. این تازه‌ترین جهش همزمان با مثبت‌ترین پیش‌بینی «تیم دریپر» یکی از سرمایه‌گذاران سرشناس این رمزارز رخ داد.

بهای خرید و فروش بیت‌کوین اوایل این هفته به زیر ۴۴ هزار دلار رسیده بود در حالی که یک هفته قبل به بالاترین بهای تاریخی خود یعنی بیش از ۵۸ هزار دلار رسیده بود. با توجه به ادعای آقای دریپر مبنی بر این که ارزش بیت‌کوین می‌تواند یک بار دیگر ۱۰۰ برابر شود این روند افزایشی می‌تواند نشانه در راه بودن سومین افزایش قیمت آن باشد.

این میلیاردر اهل سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز، نخستین بار زمانی در جامعه خریداران و فروشندگان این رمزارز شهرتی برای خود دست‌وپا کرد که  بیت‌کوین‌های ضبط شده از «راس اولبریت» موسس تارنمای جاده ابریشم را در مزایده‌ای در سال ۲۰۱۴ خریداری کرد که سازمان خدمات مارشال‌های ایالات متحده مصادره کرده بود. در آن مزایده ۲۹ هزار ۶۵۷ بیت‌کوین به بهای ۱۹ میلیون دلار به فروش رفت که ارزش آن به بهای کنونی بیش از ۱.۴ میلیارد دلار است.

او همان موقع گفته بود قیمت بیت‌کوین در عرض سه سال از حدود ۴۰۰ دلار به ۱۰هزار دلار افزایش خواهد یافت. بسیاری پیش‌بینی وی را رد کردند اما درستی آن در عرض چند هفته ثابت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دریپر از آن پس همچنان در مورد چشم‌اندازهای بیت‌کوین خوش‌بین بود به طوری که در سال ۲۰۱۹ ادعا کرد بهای آن از اوج ۲۰‌هزار دلاری قبلی‌اش که در اواخر سال ۲۰۱۷ رخ داد خیلی بالاتر خواهد رفت. او در آن موقع گفته بود: فکر می‌کنم بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ یا آغاز سال ۲۰۲۳ به ۲۵۰ هزار دلار برسد زیرا گل‌سرسبد ارزها خواهد شد.

آقای دریپر این هفته هنگام صحبت در پادکست «آنستاپبل»(توقف‌ناپذیر) از پیش‌بینی سال ۲۰۱۹ خود کوتاه نیامد و در مورد نظر خود مبنی بر سر به فلک گذاشتن بهای بیت‌کوین در بازار مفصل‌تر صحبت کرد.

او گفت: «میزان ارز قانونی بازار در حال حاضر حدود ۱۰۰ تریلیون است و سهم بیت‌کوین از دارایی‌های بازار تازه در حال رسیدن به یک تریلیون دلار است. بنابراین دلیلی ندارد که ۱۰۰ برابر نشود. نه آن که کاملاً جانشین دلار شود اما فکر می‌کنم اگر در آینده با دلار خرید کنیم مردم به ما بخندند.»

تازه‌ترین جهش بیت‌کوین در بازار ناشی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شرکت‌های معروف بوده است که خرید ۱.۵ میلیارد دلاری شرکت تسلای آقای ایلان ماسک پرسروصداترین آن بود. به طوری که سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت  خدمات مالی اسکویر متعلق به جک دورسی یکی از پایه‌گذاران توییتر کمک کرد تا قیمت بیت‌کوین از روند کاهشی هفته قبل رهایی یابد.

شرکت نرم‌افزاری میکرواستراتژی همین هفته ۳۲۸ بیت‌کوین دیگر به بهای تقریبی ۱۵ میلیون دلار خریداری کرد تا به سهم چشم‌گیر این ارز در دارایی‌های بازار افزوده شود.

آقای دریپر در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی می‌کند در آینده کدام شرکت‌ها وارد این قلمرو شوند گفت به نظر وی صندوق‌های بازنشستگی به میدان می‌آیند و همچنین شمار بیش‌تری از شرکت‌های فهرست ۵۰۰ شرکت برتر فورچن هم وارد گود می‌شوند.

آقای دریپر گفت: «من مدیرعامل یکی از آن سازمان‌های بزرگ هستم و می‌گویم باید فلان درصد بیت‌کوین داشته باشیم زیرا از لطمات نوسانات ارز و همچنین تورم جلوگیری می‌کند و آینده از آن این ارز است.

می‌دانید که در نت‌فلیکس چه کسی است. به نظرم رید هستینگز(یکی از مدیرهای عامل نت‌فلیکس) آدم بسیار مبتکری است و فکرهای خلاق زیادی در سر دارد، بنابراین فکر می‌کنم نت‌فلیکس شرکت بزرگ بعدی است که وارد گود می‌شود.

گوگل هم ممکن است وارد میدان شود. اما من فکر می‌کنم گوگل و فیسبوک و اپل و همچنین آمازون اوضاع را سبک‌سنگین می‌کنند تا ارز متمرکز خودشان را پدید بیاورند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد