قرنطینه ناشی از کرونا، بیشتر کارهای خانه را بر دوش دختران انداخته است

به‌علت همه‌گیری جهانی ممکن است دستیابی به برابری جنسیتی برای زنان تا ۱۰ سال عقب بیفتد 

دختران و زنان در دوران قرنطینه کرونا زمان بیشتری را صرف انجام کارهایی می‌کنند که به‌صورت کلیشه‌ای «زنانه» تلقی می‌شوند- cottonbro/ Pexels

بنا به پژوهشی جدید، در مدت همه‌گیری جهانی کووید-۱۹، بیشتر کارهای خانه را دختران و زنان جوان انجام می‌دهند که زمان کمتری برای آنان باقی می‌گذارد تا روی درس و تحصیل خود تمرکز کنند.

دوسوم (۶۶ درصد) از دختران و زنان ۱۴ تا ۲۴ ساله در مقایسه با کمتر از یک‌سوم (۳۱ درصد) از پسران و مردان در همین طیف سنی، می‌گویند که از زمان شروع شیوع کووید-۱۹ برای خانواده‌های خود بیشتر پخت‌و‌پز کرده‌اند.

دختران و زنان همچنین زمان بیشتری را صرف انجام کارهایی می‌کنند که به‌صورت کلیشه‌ای «زنانه» تلقی می‌شوند؛ از جمله تمیزکاری (۶۹ درصد در مقایسه با ۵۸ درصد درمیان مردان و پسران)، خرید (۵۲ درصد در مقایسه با ۴۹ درصد) و مراقبت از خویشاوندان مریض (۲۸ درصد در مقایسه با ۱۶ درصد).

از هر پنج دختری که در این نظرسنجی شرکت کرده، یک نفر می‌گوید که نرفتن به مدرسه تاثیری منفی بر سلامت روانی او داشته است.

این نظرسنجی را موسسه‌ای پژوهشی به نیابت از یک سازمان خیریه کودکان به نام «جهان آنها» (Theirworld) از هزار زن و مرد ۱۴ تا ۳۰ ساله انجام داده است.

این سازمان خیریه از دولت‌های جهان خواسته است تا در واکنش به همه‌گیری جهانی جاری، آموزش به‌ویژه برای دختران را در اولویت قرار دهند، چراکه بیم آن می‌رود کووید-۱۹ باعث خنثی‌شدن دهه‌ها پیشرفت زنان و دختران شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سارا براون، رئیس این خیریه، گفت: «گزارش‌هایی داریم از این‌که ممکن است دستیابی به برابری برای زنان به‌علت این بیماری جهانی تا ۱۰ سال عقب بیفتد که برای ما در مبارزه فعلی برای دستیابی به برابری جنسیتی، یک هشدار جدی است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد وقتی دختران به مدرسه نروند، به‌راحتی ممکن است در نقش‌های سنتی خانه‌داری به دام افتند که ممکن است تحصیل و آموزش آنان را به مخاطره بیندازد.»

تاثیر این همه‌گیری جهانی بر زندگی زنان خیلی شدید و بنابر نتایج پژوهش موسسه مک‌کنزی و شرکا، از دست دادن شغل به‌دلیل کووید-۱۹ در بین زنان ۱.۸ برابر بیشتر از همین آمار در میان مردان بوده است.

زنان ۳۹ درصد از شغل‌های جهان را در اختیار دارند، ولی درمجموع ۵۴ درصد آن‌ها شغلشان را از دست داده‌اند.

این عمدتا به این دلیل است که زنان وظیفه انجام کارهای بدون دستمزد را برعهده می‌گیرند و در کارهای کم‌درآمد و اغلب در نقش‌هایی غیرمطمئن در بخش‌های فروش و مهمانداری مشغول‌اند.

گزارشی از سازمان ملل درباره زنان که در سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، با اشاره به نبود ثبات اقتصادی برای زنان، نشان می‌داد که افزایش فقر ناشی از همه‌گیری جهانی جاری باعث عمیق‌تر شدن شکاف فقر براساس جنسیت شده است؛ یعنی زنان بیشتر از مردان به ورطه فقر مطلق کشیده خواهند شد.

پاپا سک، متخصص ارشد آمار زنان در سازمان ملل متحد، گفت: «علی‌رغم تاثیر واضح جنسیت‌زده بحران جاری، واکنش‌ها و تلاش‌های کمکی معمولا نیازهای زنان و دختران را نادیده می‌گیرند، تا این‌که خیلی دیر می‌شود. ما باید بهتر عمل کنیم.»  

© The Independent

بیشتر از زندگی