حکم دادگاهی در چین؛ همجنس‌گرایی بیماری روانی است

سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۰، همجنس‌گرایی را از طبقه بیماری‌های روانی خارج کرد

چین در سال ۲۰۰۱، همجنس‌گرایی را به طور رسمی از فهرست بیماری‌های روانی خارج کرد - Yan ZHAO / AFP

دادگاهی در چین با تعریف همجنس‌گرایی به عنوان یک بیماری روانی، در یک کتاب درسی، موافقت کرد.

این تصمیم دادگاه خلق سوکیان در استان شرقی جیانگ‌سو، توسط او جیایونگ، که همچنین با نام «شیشی» شناخته می‌شود تصمیمی «اتفاقی و بی‌اساس» خوانده شد.

به گزارش نشریه «ساوث چاینا مورنینگ پست» هنگام مطالعه در دانشگاه کشاورزی جنوب چین در گوانگژو در استان گوانگدانگ در سال ۲۰۱۶ خانم شیشی یک کتاب درسی روانشناسی پیدا کرد که در آن همجنس‌گرایی به عنوان یک بیماری روانی تعریف شده بود.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۰، همجنس‌گرایی را از طبقه بیماری‌های روانی خارج کرد و بعد از آن چین هم با تصویب قانونی در سال ۱۹۹۷ از همجنس‌گرایی جرم‌زدایی کرد. چهار سال بعد، در سال ۲۰۰۱، چین نیز همجنس‌گرایی را به طور رسمی از فهرست بیماری‌های روانی خارج کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کتاب درسی مذکور که در بسیاری از دانشگاه‌های چین تدریس می‌شود، نسخه سال ۲۰۱۳ کتاب «آموزش بهداشت روانی برای دانشجویان» است که توسط انتشاراتی دانشگاه جینان منتشر شده است. این کتاب همجنس‌گرایی را تحت عنوان «اختلالات رایج روانی جنسی» در کنار پوشیدن لباس‌های جنس مخالف و «فتیشیسم جنسی»(علاقمندی شدید جنسی به اشیا خاص یا اعضای بدن) طبقه‌بندی کرده است.

بعد از این کشف، خانم شیشی ۲۴ ساله و دوستانش علیه این طبقه‌بندی، جلوی دفتر انتشاراتی این کتاب درسی اعتراض کردند. آنها استدلال کردند کتاب مذکور مروج این اعتقاد است که همجنس‌گرایی اشتباه است و بعد در سال ۲۰۱۷ شکایتی علیه انتشاراتی تنظیم کرده و خواستار حذف این ارجاع از کتاب شدند اما سال گذشته دادگاه منطقه حوزه سویو در سکویان رای داد که اختلاف نظرات خانم شیشی و انتشارات، به دلیل تفاوت در دیدگاه آنها و نه از سر خطای واقعی است.

در نتیجه در نوامبر ۲۰۲۰، خانم شیشی که خود اکنون مددکاری اجتماعی در هنگ کنگ است، از این حکم درخواست تجدیدنظر کرد ولی دوباره به نفع او رایی صادر نشد.

شکایت و تجدیدنظر بعدی او باعث جذب حمایت گسترده جامعه رنگین‌کمانی چین شد ولی تصمیم دادگاه در هفته گذشته، آنها را ناامیدی کرد اگرچه او تسلیم نشده و در حال مشاوره با متخصصان حقوقی است تا این پرونده را به سرانجام برساند.

آه کیانگ، یک کنشگر حقوق همجنس‌گرایان می‌گوید ویراستار کتاب درسی مذکور از دیدگاه‌هایی استفاده کرده است که مطابق با «درک جامعه از اقلیت‌های جنسی» فعلی نیست.

© The Independent

بیشتر از جهان