«ایران با دخالت در یمن آتش جنگ را شعله‌ورتر می‌کند»

آنتونی بلینکن: «جنبش انصارالله» از اسلحه، آموزش و حمایت ایران جهت انجام حمله به زیرساخت‌های یمن و عربستان سعودی استفاده می‌کند

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا- MANUEL BALCE CENETA / POOL / AFP

به دنبال تحریم دو فرمانده شورشیان حوثی در یمن توسط دولت آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آن کشور از نقش ایران در جنگ یمن انتقاد کرد و گفت، دخالت‌های تهران به جنگ در یمن و خطر افزایش بیشتر تنش‌ها در منطقه دامن می‌زند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده پیشتر در روز سه‌شنبه دو تن از رهبران شبه‌نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران در یمن را متهم به ادامه جنگ داخلی و بدتر کردن وضعیت حقوق‌بشر در یمن کرد و آنها را تحت تحریم قرار داد.

این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اسامی «منصور السعدی» رئیس ستاد نیروی دریایی و «احمد علی احسن الحمزی» فرمانده نیروهای دریایی و پدافند هوایی حوثی‌ها را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی بعد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در همین ارتباط گفت «دخالت ایران در یمن آتش درگیری را شعله‌ورتر می‌کند، و تهدید افزایش تنش بیشتر، خطای محاسباتی و بی‌ثباتی در منطقه را افزایش می‌دهد.»

آقای بلینکن در ادامه تاکید کرد که «جنبش انصارالله» از اسلحه، اطلاعات، آموزش و حمایت ایران جهت انجام حملاتی که اهداف غیرنظامی و زیرساخت‌های یمن و عربستان سعودی را مورد تهدید قرار می‌دهند، استفاده می‌کند.

به گزارش رویترز، مسئول اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، در این بیانیه گفته است، «ایالات متحده تخریب سایت‌های غیرنظامی توسط شبه‌نظامیان حوثی که امروز تحریم شده‌اند را محکوم می‌کند.»

بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این اقدام تحت فرمان اجرایی سال ۲۰۱۲ باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت آمریکا که با هدف ضبط دارایی‌های افراد تهدیدکننده صلح، ثبات و امنیت یمن صادر شد، صورت گرفته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه امروز خود تاکید کرده است ایران درگیری‌ها در یمن را از طریق ارائه کمک‌های مستقیم مالی و نظامی، از حمله اسلحه، موشک، مواد منفجره و پهپاد، به شبه‌نظامیان شیعه حوثی تشدید کرده است.

عربستان سعودی و برخی متحدان منطقه‌ای آن در مارس ۲۰۱۵ و به درخواست دولت قانونی یمن، که از حمایت بین‌المللی برخوردار است، علیه حوثی‌ها وارد جنگ شد.