هند شش روزه یک میلیون واکسن کرونا توزیع می‌کند

موسسه سرُم سازی هند، بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن دنیاست

آخرین آمار وزارت بهداشت هند در هشت روز گذشته به ۱.۶ میلیون نفر نزدیک می‌شود- Punit PARANJPE / AFP

هند در اقدامی که سریع‌ترین عملیات واکسیناسیون توصیف شده است ظرف تنها شش روز بیش از یک میلیون نفر از شهروندان خود را با دوز اول واکسن کووید-۱۹ واکسینه کرد، اقدامی مترقی که به دلیل این که به گونه‌ای قابل توجه از بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته سریع‌تر بود، مورد ستایش قرار گرفت. 

کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا به ترتیب ۱۰ و ۱۸ روز زمان بردند تا به سطح واکسیناسیون یک میلیون نفر برسند، گرچه تایید و توزیع واکسن‌ها در این کشورها زودتر اتفاق افتاد. 

آخرین آمار وزارت بهداشت هند که روز یکشنبه منتشر شد نشان می‌دهد تعداد افرادی که تاکنون دوز اول واکسن ویروس کرونا را دریافت کرده‌اند در هشت روز گذشته به ۱.۶ میلیون نفر نزدیک می‌شود. 

این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «تا ۸ صبح ۲۴ ژانویه، ۱۵۸۲۲۰۱ نفر در کشور واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند، حدود ۲۰۰ هزار نفر (۱۹۱۶۰۹) در ۳۵۱۲ نوبت واکسینه شده‌اند. در مجموع ۲۷۹۲۰ نوبت واکسیناسیون دیگر نیز ترتیب داده شده است.» 

بیانیه وزارتخانه تاکید کرد: «در هند تنها شش روز طول کشید تا واکسن به بیش از یک میلیون نفر ارائه شود. این آمار از عملکرد کشورهایی نظیر ایالات متحده و بریتانیا بالاتر است. با توجه به سابقه موفق ما در رویکرد آزمایش‌گیری، ردیابی، مداوا و فناوری، هند به گزارش مداوم سقوط موارد ابتلای روزانه و همچنین کاهش کلی آمار موارد فعال ادامه خواهد داد.» 

هند برنامه تزریق واکسن خود را از ۱۶ ژانویه آغاز کرد و در آغاز بیش از ۳۰۰ میلیون از کارگران خط مقدم خود را هدف قرار داد. در مرحله بعدی، این کشور قرار است ۲۷۰ میلیون نفر از جماعت مسن و افراد آسیب‌پذیر را هدف قرار دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌رغم رسیدن به سطح یک میلیون در کمتر از یک هفته، قبل از رسیدن به مرحله‌های گسترده‌تر تزریق واکسن، این کشور با چالش ارائه واکسن به مناطق دور از دسترس و صعب‌العبور مواجه خواهد شد. 

مادهوسودن میشرا، دهدار منطقه دورافتاده کوراپوت در استان ادیشا به رویترز گفت: «مشکل از مرحله سوم شروع خواهد شد که نوبت به واکسینه کردن عموم مردم می‌رسد. این چالشی سخت و واقعی خواهد بود.» 

دو واکسن در این کشور مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده‌اند، از جمله واکسن ساخت آکسفورد و آسترازنکا، که در همین کشور و تحت عنوان «کوویشیلد» از سوی موسسه سرم هند، بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن دنیا، تولید می‌شود. 

واکسن دیگر، واکسن ساخته داخل «کوواکسن» است که از طرف بهارات بایوتک تولید شده و عرضه آن با نگرانی‌هایی از جانب پزشک‌ها مواجه شده چرا که اطلاعات آزمایشی این واکسن منتشر نشده است و متهم شده که روند اخذ مجوز آن با عجله پیموده شده است. 

این جنجال باعث افزایش تردیدها درباره ایمنی و تاثیر واکسن‌های کووید-۱۹ در هند شده است گرچه البته هیچ مدرک محکمی هم درباره عوارض جانبی ناخواسته آن‌ها وجود ندارد. 

رینا جانی، کارمند نظام پزشکی از شهر پنداجام در ادیشا بعد از تزریق واکسن به رویترز گفت: «من برای پسر و دخترانم می‌ترسیدم، اگر چیزی برای من اتفاق افتد چه بلایی سر آن‌ها می‌آید؟» 

به افراد حق انتخاب داده نمی‌شود که کدام واکسن را انتخاب کنند و هر دو واکسن در سراسر کشور توزیع شده‌اند، البته دوزهای بسیار بیشتری از واکسن کوویشیلد عرضه شده است. این کشور قرار است به زودی واکسن‌های دیگری را نیز تایید کند تا به هدف خود در مصون کردن دومین کشور پرجمعیت جهان دست یابد. 

پیش از شیوع این بیماری عالم‌گیر، هند ۶۰ درصد از واکسن‌های جهان را تولید می‌کرد و همینک نیز از این ظرفیت دیرینه خود بهره جسته تا واکسن‌های مذکور را به کشورهای همسایه به رایگان ارائه دهد و همچنین آن‌ها را در محموله‌های تجاری به شرکای بازرگانی خود صادر کند. 

در همین حال، تعداد کل موارد ابتلا در این کشور به ۱۰.۷ میلیون نفر رسیده که البته ۱۰.۳ میلیون نفر تاکنون بهبود یافته‌اند. تعداد موارد فعال در کشور به گفته وزارت بهداشت ۱۸۴ هزار و ۴۰۸ نفر است. هند تاکنون شاهد مرگ حداقل ۱۵۳ هزار نفر در اثر این بیماری عالم‌گیر بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان