سه سال زندان برای سارکوزی به جرم فساد مالی

سارکوزی دومین رئیس دولت فرانسه است که به جرم فساد مالی محکوم می‌شود

نیکلاس سارکوزی امروز به سه سال زندان محکوم شد که دو سال آن تعلیقی است - ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / AFP

دادگاهی در فرانسه امروز دوشنبه ۱۱ اسفندماه، نیکلاس سارکوزی، رئیس جمهور پیشین این کشور را به جرم «تلاش برای رشوه دادن به قاضی» و «استفاده از نفوذش» گناهکار اعلام کرد.

به گزارش فرانس ۲۴، با حکم امروز دادگاه، سارکوزی دومین رئیس دولت فرانسه است که به جرم فساد مالی محکوم می‌شود.

نیکلاس سارکوزی، که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه را به عهده داشت، به دلیل پیشنهاد کار بسیار خوب در موناکو به قاضی در ازای دریافت اطلاعات یافته‌های تحقیق درباره مسائل مالی کارزار انتخاباتی خود، مجرم شناخته شد.

او به سه سال زندان محکوم شد که دو سال آن تعلیقی است.

همین حکم برای کسانی که همراه با او متهم شده بودند، از جمله وکیلش تیری هرتزوگ و قاضی گیلبرت آزیبرت - صادر شد.

رئیس جمهور سابق فرانسه و وكیلش به جرم رشوه دادن به قاضی آزیبرت محکوم شدند. این دو نفر برای کسب اطلاعات در مورد تحقیقات انجام شده درباره ادعاهایی مبنی بر آنکه رئیس جمهور سابق در طی مبارزات انتخاباتی موفقیت آمیز ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ از لیلیان بتنكورت، وارث لورآل، پرداخت‌های غیرقانونی دریافت كرده بود، رشوه داده بودند.

این پرونده بر اساس شنودهای مکالمه بین هرتزوگ و سارکوزی تشکل شده بود و دادستان‌ها وی را به «استفاده از خطوط مخفی تلفن» برای سرپوش گذاشتن بر تلاش برای نفوذ به دادگاه متهم کردند.

دادستان‌ها گفتند که «با اطمینان» ثابت شده است كه قاضی آزیبرت اطلاعات محرمانه مربوط به پرونده بتنكورت را به صورت غیررسمی به دوست خود هرتسوگ منتقل می‌كند.

آزيبرت كه در آن زمان مشاور ارشد در بالاترين دادگاه تجديدنظر فرانسه بود، هرگز این شغل را در موناكو بدست نياورد.

وكلای ساركوزي استدلال كردند كه اين امر به عدم وجود فساد اشاره داشت اما دادستان‌ها گفتند كه قوانين فرانسه هيچ تمايزي بين تلاش موفق و تلاش ناموفق برای انجام فساد قایل نشده است.

سارکوزی، که سرانجام از هرگونه اتهام در ماجرای بتنکورت تبرئه شد، هنوز هم با مشکلات قانونی دیگری روبرو است.

ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه او میلیون‌ها یورو از معمر قذافی دیکتاتور لیبی برای مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۷ دریافت کرده است. این ادعاها هنوز در دست بررسی است. همچنین او به اتهام مخارج بیش از حد و کلاهبردارانه در تلاش ناموفق خود برای انتخاب مجدد ۲۰۱۲ متهم شده است.

در ماه ژانویه، دادستان‌ها تحقیق دیگری درباره تلاش سارکوزی برای استفاده از نفوذ خود بر فعالیت‌های مشاوره‌ای در روسیه آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وبسایت خبری Mediapart اعلام کرد که این تحقیق پرداخت سه میلیون یورویی شرکت بیمه روسی «رسو گارانتیا» در سال ۲۰۱۹، هنگامی که سارکوزی پس از ترک دفتر ریاست جمهوری به عنوان مشاور کار می‌کرد، را در دست بررسی دارد.

مشکلات قانونی طولانی‌مدت سارکوزی به از بین رفتن پیشنهاد بازگشت وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ انجامید، اما او از زمان اعلام بازنشستگی از سیاست در سال ۲۰۱۸ بر روی موجی از محبوبیت سوار شده است.

تنها یک رئیس جمهور دیگر فرانسه، ژاک شیراک، که مربی سیاسی سارکوزی است، پس از ترک دفتر محاکمه شد. اما او به دلیل بیماری از حضور در دادگاه فساد در سال ۲۰۱۱ معذور بود.

شیراک به دلیل ایجاد مشاغل موسوم به ارواح در ساختمان شهرداری پاریس برای تأمین بودجه حزب خود در زمان شهردار بودن خود، دو سال حبس تعلیقی دریافت کرد.

بیشتر از جهان