خطیب‌زاده: پیشنهاد جلسه مشترک با آمریکا بدون زمان خاص بود

محمدجواد ظریف: «اروپایی‌ها، حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - ATTA KENARE / AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توضیح دلیل مخالفت تهران با پیشنهاد حضور در جلسه مشترک با آمریکا گفت: «پیشنهاد بورل بدون زمان خاصی مطرح شده بود و اگر آمریکا می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد، باید تحریم‌ها را بردارد، این مساله نیز به بده‌بستان ندارد.» او همچنین گفت: «طرف‌های برجام حسن نیت ایران در همکاری سه‌ماهه با آژانس را قدر بدانند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته نسبت به برگزاری نشستی با حضور ایران، آمریکا و اروپا ابراز امیدواری کرده بود. برخی دیپلمات‌ها نیز پیش‌بینی کرده بودند که این نشست در روزهای آینده در وین یا بروکسل برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر پیشنهاد آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای توبیخی علیه ایران در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران تهدید کرد که به این اقدام واکنش نشان می‌دهد.

خطیب‌زاده در کنفرانس خبری دوشنبه گفت:‌ «مواضع ایران آشکار است و تغییری در موضع ما رخ نداده است. مسیر آمریکا عبور از سیاست‌های اشتباه دولت قبلی است و هیچ تغییری در سیاست فشار حداکثری رخ نداده و آمریکا رسما بازگشت به تعهدات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ (که برجام ضمیمه آن است) را اعلام نکرده است.»

خطیب‌زاده بار دیگر تکرار کرد که آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم‌ها را لغو کند. او همچنین گفت که ایران اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهد و اگر عمل متفاوت مشاهده کند، پاسخ متناسب می‌دهد.

همزمان تسنیم به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نوشت:‌ «اروپایی‌ها، حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند. این حرکت باعث به‌هم ریخته شدن شرایط خواهد شد و امیدواریم عقل غلبه کند. اگر چنین نشود، راهکارهایی داریم.»