پرتاپ ماهواره روسی برای نظارت بر شرایط آب و هوایی قطب شمال

ارسال این ماهوراه بخشی از تلاش کرملین برای گسترش فعالیت‌های خود در منطقه قطب شمال بوده است

به گفته آژانس فضایی روس‌کاسموس، این ماهواره در صورت قرارگیری در مدار درست می‌تواند قطب شمال را رصد کند و هر ۱۵-۳۰ دقیقه از آن عکس بگیرد- Russian space agency Roscosmos/Handout via REUTERS

روسیه برای نظارت بر تغییرات آب و هوایی قطب شمال ماهواره‌ای به فضا فرستاده است.

ماهواره آرکتیکا-ام روز یک‌شنبه با یک فضاپیمای سایوز از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان پرتاب شد و با موفقیت به مدار مورد نظر خود رسید.

ارسال این ماهوراه بخشی از تلاش کرملین برای گسترش فعالیت‌های خود در منطقه قطب شمال بوده است. روسیه قصد دارد این منطقه مملو از انرژی را توسعه دهد و برای کشتیرانی در گستره آبی وسیعی که با آب شدن یخ‌ها در شمالگان ایجاد شده  است، سرمایه‌گذاری کرده است.

قطب شمال در طول سه دهه‌ اخیر بیش از دو برابر متوسط ​​جهانی گرم شده است و روسیه قصد دارد در سال ۲۰۲۳ ماهواره دوم خود را ارسال کند. حاصل ترکیب این دو ماهواره نظارت شبانه‌روزی در هر گونه شرایط آب‌و‌هوایی خواهد بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماهواره آرکتیکا-ام از فراز ارتفاعات شمالی عبور خواهد کرد و پیش از بازگشت به زمین، مدت‌ مدیدی مناطق شمالی را زیر نظر خواهد داشت.

میا بنت، جغرافیدان دانشگاه هنگ کنگ، گفت: «با توجه به فعالیت‌های بیشتری که در قطب شمال رخ می‌دهند و حرکت آن به سمت عرض‌های جغرافیایی بالاتر، بهبود شرایط آب‌و‌هوایی و پیش‌بینی میزان آب شدن یخ‌ها بسیار حائز اهمیت است.»

«ضمنا یک عنصر ملی‌گرایی نسبت به داده‌ها نیز در این میان وجود دارد. کشورها، به ویژه آن‌هایی که خود را در عرصه‌ فضا توانمند می‌دانند، می‌خواهند با استفاده از ماهواره‌ها و داده‌های خود در مورد فعالیت‌های تجاری یا نظامی‌شان اطلاعات ارائه دهند.»

به گفته آژانس فضایی روس‌کاسموس، این ماهواره در صورت قرارگیری در مدار درست می‌تواند قطب شمال را رصد کند و هر ۱۵-۳۰ دقیقه از آن عکس بگیرد، امری که با ماهواره‌های واقع در مدار بالای خط استوا به شکل پیوسته ممکن نیست.

این ماهواره همچنین می‌تواند با کمک برنامه ماهواره‌ای جست‌وجو و نجات کاسپاس-سارسات، پیام‌های اضطراری از کشتی‌ها، هواپیماها، یا افراد در مناطق دورافتاده را انتقال دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان