سازمان بین‌المللی ناظر بر اینترنت اختلال گسترده در اینترنت ایران را تایید کرد

نت بلاکس می‌گوید قطعی و اختلال در اینترنت ایران در جریان اعتراضات سیستان و بلوچستان، رخ داده است

در روزهای گذشته و پس شروع اعتراضات و درگیری‌ها در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان گزارش‌های متعددی از اختلال در اینترنت در آن مناطق منتشر شده بود- ATTA KENARE / AFP

نت‌بلاکس، سازمان بین‌المللی ناظر بر اینترنت، می‌گوید در اینترنت ایران «قطعی و اختلال قابل توجه» دیده می‌شود. این سازمان تایید کرده است که این حادثه به دنبال چند روز اختلال اینترنت در جریان اعتراضات جنوب شرقی ایران، سیستان و بلوچستان، رخ داده است. نت بلاکس می‌گوید قطعی و اختلال در اینترنت ایران همچنان ادامه دارد.  

در روزهای گذشته و پس شروع اعتراضات و درگیری‌ها در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان گزارش‌های متعددی از اختلال در اینترنت در آن مناطق منتشر شده بود. 

دوشنبه هفته گذشته برابر با چهارم اسفندماه خبرهایی مبنی بر کشته شدن تعدادی از سوخت‌بران در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان منتشر شد. کمپین فعالین بلوچ گزارش داد که در جریان این حادثه  نیروهای سپاه ۱۰ نفر از سوخت‌بران را کشته و پنج نفر را زخمی‌ کرده‌اند. 

پس از این اتفاقات بود که جمعی از مردم در شهرستان سراوان به نشان اعتراض روبروی فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. تجمعاتی که البته خیلی زود به دیگر شهرهای این استان نیز کشیده شد. در برخی ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی پیدا بود که سطح اعتراضات و مقابله نیروهای امنیتی با مردم به شدت خشن شده و نگرانی‌ها از شدت گرفتن جو امنیتی در آن منطقه را بیشتر می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در پی شدت گرفتن این اعتراضات بود که خبرهایی مربوط به اختلال در اینترنت منطقه و قطع شدن راه‌های ارتباطی مخابراتی منتشر شد. اختلال و قطعی گسترده‌ای که حالا به گفته سازمان بین‌المللی ناظر بر اینترنت هم‌چنان ادامه دارد.

مقامات جمهوری اسلامی در استفاده از حربه ایجاد اختلال و قطع کردن اینترنت در هنگامه اعتراضات مردمی سابقه طولانی دارد. شاید مهم‌ترین و جدی‌ترین مرتبه استفاده مقامات جمهوری اسلامی از این حربه به اعتراضات آبان‌۹۸ بازگردد. جایی که در بحبوحه اعتراضات گسترده مردمی در خیلی از شهرهای کشور، اینترنت سراسری در ایران به مدت هفت روز دچار اختلال و قطعی شد. در آن زمان  نت بلاکس، گفته بود که در اوج قطعی اینترنت در آبان۹۸ میزان دسترسی ایرانیان به ۴ درصد کاهش یافته‌بود. 

به نظر می‌رسد شدت و تداوم اعتراضات و درگیری‌ها در سیستان و بلوچستان بازهم مقامات امنیتی را به این نتیجه رسانده که همه راه‌های اطلاع‌رسانی را مسدود کنند.