خروج بی‌سروصدای نفتکش گریس-۱ از مدیترانه

توقیف این کشتی باعث تنش‌های فراوانی بین ایران و بریتانیا شد

دادگاه عالی جبل‌الطارق تلاش ایالات‌متحده برای جلوگیری از آزادی کشتی را رد کرد-JORGE GUERRERO / AFP

نفتکشی که نمادی از تنش بین ایالات‌متحده و ایران بود، مدیترانه را ترک کرد.

به گزارش بلومبرگ، این ابر تانکر نفتی که در سال ۲۰۱۹ یکی از بارزترین نمادهای تنش بین آمریکا و ایران بود از جبل‌الطارق بی سروصدا از طرق تنگه جبل‌الطارق، دریای مدیترانه را ترک کرد.

این نفتکش، حامل دو میلیون بشکه نفت خام که در آن زمان با نام «گریس-۱» شناخته می‌شد، در تیرماه سال ۱۳۹۸ توقیف شد.

در آن‌زمان ادعاشده بود که این کشتی با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا برای تأمین نفت رژیم بشار اسد، حدود دو میلیون بشکه نفت خام ایران به سوریه حمل می‌کرد.

روز ۱۳ تیر (۴ ژوئیه) دولت جبل‌الطارق اعلام کرد نفت‌کش گریس-۱ را در آب‌های این سرزمین توقیف و به بنادر خود منتقل کرده است.

مقامات جبل‌الطارق در آن زمان گفتند که این کشتی را با کمک تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا به دلیل اینکه کشتی «حامل نفت برای مؤسسات سوری تحت تحریم اتحادیه اروپا» بود، توقیف کردند.

نام این کشتی نفتکش به «آدریان دریا ۱ » تغییر یافت و برای مدت ۴۳ روز در توقیف ماند و در ۱۵ اوت آزاد شد. دادگاه عالی جبل‌الطارق تلاش ایالات‌متحده برای جلوگیری از آزادی کشتی را رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌شده است که این نفتکش در اوایل سپتامبر در سوریه لنگر انداخت و در آن زمان دریافت سیگنال‌های سیستم شناسایی خودکار آن متوقف شد.

طبق تصاویر ماهواره‌ای Maxar، به نظر می‌رسد که انتقال نفت خام از آدریان دریا ۱ به کشتی‌های کوچک‌تر با پرچم ایران در سواحل سوریه انجام‌شده باشد.

اکنون پس از بیش از ۱۷ ماه، این كشتی كه امروزه «آرمان ۱۱۴» نامیده می‌شود، قبل از عبور از كانال سوئز و ورود به دریای سرخ، در تاریخ ۹ فوریه بار دیگر در صفحات ردیابی تانكر در سواحل مدیترانه مصر ظاهر شد. آخرین سیگنال موقعیتی آن هنگام عبور کشتی از شرم‌الشیخ مصر در ۱۱ فوریه دریافت شد و به‌این‌ترتیب سفر پر التهاب این نفت‌کش در دریای مدیترانه به پایان رسید.

بیشتر از جهان