طرح بوریس جانسون برای لغو مقررات قرنطینه

به خانواده‌ها اجازه داده خواهد شد در فضای باز حیاط با یکدیگر دیدار کنند

بوریس جانسون،اعلام کرد که مراکز ورزشی از جمله زمین‌های تنیس و بسکتبال بازگشایی می‌شوند-JUSTIN TALLIS / AFP

خانواده‌های ساکن انگلستان (بخشی از بریتانیا) خواهند توانست تا پایان ماه مارس و برای تعطیلات عید پاک، بار دیگر در حیاط‌های خانه‌ها دورهم جمع شوند. این تصمیم به دنبال نتیجه رضایت‌بخش کاهش سیر شیوع ویروس کرونا و خطر ابتلا به کووید-۱۹ اتخاذ شده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که مراکز ورزشی از جمله زمین‌های تنیس و بسکتبال بازگشایی می‌شوند و ورزش‌های تیمی مثل فوتبال  نیز از ۲۹ مارس از سر گرفته خواهند شد.

پس از لغو قرنطینه سراسری در انگلستان از هشتم ماه مارس و بازگشایی کلیه مدارس و آموزشگاه‌ها، اقدامات یاد شده در مرحله پس از آن اجرایی خواهد شد. ایندیپندنت گزارش می‌دهد که ساکنان انگلستان از آن تاریخ اجازه خواهند داشت به جای دیدار با تنها یک نفر دیگر برای ورزش در فضای باز، برای صرف مشروب یا پیک‌نیک هم با هم باشند.

قرار است برنامه دومرحله‌ای لغو محدودیت‌ها -که نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد- منوط به چند دستاورد در روندهای آتی باشد اما آقای جانسون تاکید کرده است که اِعمال این موارد، با حفظ «جانب احتیاط» صورت خواهد گرفت. شرایط از این قرار هستند: روند واکسیناسیون با ‌سرعت معمول ادامه یابد و واکسیناسیون از بستری شدن افراد در بیمارستان و موارد مرگ‌ومیر و فشار موجود بر نظام درمان عمومی بریتانیا کاسته و از جهش ویروس جلوگیری به عمل آورده باشد.

در این صورت، محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹ «گام ‌به‌ گام و همزمان در سراسر انگلستان»، همراه با سیستم اعمال قرنطینه و محدودیت‌های منطقه‌ای، لغو خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدامات همچنین با فاصله‌های زمانی سه هفته‌ای اجرایی می‌شود تا به مقامات دولت و دانشمندان امکان دهد پیامدهای گردهمایی تدریجی خانواده‌ها را ارزیابی و بررسی کنند.

آقای جانسون پیش از اعلام بیانیه در مجلس عوام بریتانیا، به مردم وعده داد که «فداکاری‌های تک‌تک شما» به مخاطره انداخته نخواهد شد. او گفت: «تصمیم‌های ما در هر گام بر داده‌های علمی استوار خواهد بود و ما با احتیاط با آن برخورد خواهیم کرد تا آنچه را تاکنون به آن دست یافته‌ایم، از دست ندهیم. به همین دلیل، پیش از اعمال هریک از مراحل این طرح (بازگشایی)، باید چهار آزمایش را پشت سر بگذاریم.»

اجازه اجتماع خانواده‌ها برای عید پاک، به احتمال زیاد به نخست‌وزیر در برابر اعضای حزبش که مخالف قرنطینه هستند، فرصت نفس کشیدن می‌دهد. آن‌ها خواهان لغو کلیه محدودیت‌های قانونی تا پایان ماه آوریل هستند.

تعیین نکردن تاریخ مشخص برای بازگشایی فروشگاه‌های مواد غیرضروری، میخانه‌ها و رستوران‌ها یا اجازه سفر، از میزان انتقادهای موجود (بر دولت جانسون) خواهد کاست. از آن مهمتر، اجازه اجتماع مردم در فضای باز یا  بازگشت به محدوده «شش نفر» و اجازه گردهمایی دو خانوار است.

این اقدام به منظور اجتناب از تکرار جریمه خانواده‌های بزرگتری انجام می‌شود که ممنوعیت اجتماع بیش از شش نفر را زیر پا گذاشته بودند.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا ضمن آگاهی از این که همه‌گیری کرونا بیش از هر چیز مردم را از دیدار با عزیزانشان محروم کرده است، تاکید می‌کند که مقررات جدید به منظور «افزایش معقول» تماس‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

این مقررات همچنین به معنی آن است که محدودیت‌هایی که مردم را از خروج از محله‌های خود جز برای کار یا دلایل پزشکی محروم می‌کرد، برداشته خواهند شد.

بازگشایی «کامل» آموزشگاه‌ها نیز به گفته کریس ویتی، مقام ارشد پزشکی انگلستان، به‌رغم مخالفت اتحادیه‌های کارگری صورت خواهد گرفت.

هم‌اکنون اعلام شده که از روز هشتم مارس به ساکنان خانه‌های سالمندان در انگلستان، اجازه یک ملاقات در هفته داده خواهد شد.

در مورد جزئیات این راهبرد در اجلاس وزرای کابینه و دانشمندان در روز یکشنبه تصمیم گرفته خواهد شد.

آقای جانسون می‌گوید علاوه بر تمرکز روی آموزش، او به «دیدار مجدد مردم با عزیزانشان در فضایی امن» اولویت خواهد داد.

انتظار می‌رود آقای جانسون نخستین داده‌ها در مورد موفقیت واکسن کرونا در کاهش موارد عفونت و سرایت را که گفته می‌شود موجب دلگرمی مردم خواهد شد، منتشر کند. با توجه به این که میزان همه‌گیری به گونه چشمگیری کاهش یافته است، او بار دیگر با تقاضای اعضای حزبش برای لغو کلیه محدودیت‌ها اجتماعی «تا پایان ماه آوریل» روبه‌رو خواهد شد.

مارک هارپر که گروه مخالف قرنطینه حزب محافظه‌کار را رهبری می‌کند، می‌گوید: «در آن مرحله مردم باید بتوانند به زندگی عادی‌ خود بازگردند.»

اما در حال حاضر نخست‌وزیر پس از رسوایی عید کریسمس که در جریان آن به مردم قول داد عید را «نجات» دهد اما ناگزیر از خلف وعده شد و آموزشگاه‌ها را تنها یک روز پس از بازگشایی در ژانویه تعطیل کرد، از توصیه دانشمندان مبنی بر برخورد محتاطانه، پیروی می‌کند.

لغو محدودیت‌ها در روز هشتم مارس، نتیجه موفقیت برنامه واکسیناسیون ۱۵ میلیون شهروند آسیب‌پذیر تا نیمه ماه فوریه است که مصونیت ناشی از آن، سه هفته پس از تزریق ایجاد شده است.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، ضمن اشاره به همان راهبرد در فوریه می‌گوید: «اگر محدودیت‌های اجتماعی را لغو کنیم و مردم در تماس بیشتری با یکدیگر قرار گیرند، باز یک هفته طول می‌کشد که عوارض بیماری در فرد بروز کند. سپس دو هفته دیگر زمان می‌برد که پیامد کامل آن مشخص شود زیرا ویروس تنها از یک فرد به فرد دیگر منتقل نمی‌شود بلکه این زنجیره مداوم است.»

آقای جانسون روز دوشنبه در فضای مجازی، ریاست یک جلسه با نمایندگان مجلس را بر عهده خواهد داشت. قرار است نمایندگان مجلس «در هفته‌های آینده» در این مورد رای دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان