وزیر دفاع اسرائیل: ایران بخواهد هسته‌ای شود، حمله می‌کنیم

«باید در این زمینه با متحدین‌ همکاری کنیم؛ با آمریکا و اروپا و همکاران جدیدمان در خاورمیانه»

«ا جمله سناریوهای در حال بررسی این است که برای پیشگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای دست به عمل نظامی بزنیم»-AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفت ارتش این کشور در تدارک این است که اگر لازم بود دست به تحرک نظامی علیه ایران بزند. این بخشی از سخنان گانتز در مراسم فارغ‌التحصیلی افسران جدید ارتش در روز چهارشنبه بود.

گانتز گفت: «ارتش اسرائیل در حال حاضر در حال افزایش نیروها و تدارک برای تمام سناریوهای موجود است. از جمله این سناریوها این است که برای پیشگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای دست به عمل نظامی بزنیم.»

این چهره سیاسی-نظامی که قبلا هم فرمانده کل ارتش اسرائيل بود، افزود: «ایران بیش از هر چیز مشکلی برای جهان و منطقه است گرچه بدون شک تهدیدی برای اسرائیل هم هست. همین است که ما باید در این زمینه با متحدین‌مان همکاری کنیم: با آمریکا و اروپا و همکاران جدیدمان در خاورمیانه.»

اشاره گانتز به چهار کشور عربی بود که سال گذشته تحت لوای «توافق ابراهیم» با اسرائیل، روابط دیپلماتیک برقرار کردند. این چهار کشور عبارتند از امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش. پیش از این، دو همسایه عربی اسرائیل، مصر و اردن، نیز با آن روابط دیپلماتیک داشتند.

گانتز در موضوع برجام نیز صحبت کرد و گفت هرگونه توافق بین قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی باید «منجر به پایان پروژه هسته‌ای این کشور شود، نظارت و بررسی موثر طولانی‌مدت را میسر کند و به استقرار نیروهای ایران در سوریه، یمن و عراق پایان دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع اسرائیل اما تاکید کرد که اگر چنین توافقی هم به دست بیاید تجربه و دانش ایران در زمینه هسته‌ای از میان نمی‌رود.

ساعاتی پیش از گانتز، وزیر خارجه اسرائیل، گابی اشکنازی، نیز هشدار داده بود که سیاست ایران مبنی بر «توسعه مخفیانه قابلیت‌های هسته‌ای است.»

این دو وزیر اسرائیلی، که هر دو در قالب حزب مخالف نخست‌وزیر راست‌گرا، بنیامین نتانیاهو، انتخاب شدند و اکنون بخشی از دولت ائتلافی به رهبری او هستند یک روز پس از انتشار گزارش مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت می‌کردند. این گزارش تایید کرد که ایران، همان‌طور که قبلا هشدارش را داده بوده، ۱۷.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا سقف ۲۰ درصد تولید کرده است. به گفته این گزارش در ضمن ذرات اورانیوم در حداقل چهار سایت اعلام ‌نشده در ایران پیدا شدند. آژانس از ایران بخاطر عدم اطلاع در مورد مکان استقرار ذرات هسته‌ای انتقاد کرد.

ایران همزمان با انتشار گزارش آژانس اعلام کرد به تبعیت از پروتکل الحاقی خاتمه خواهد داد که به معنی کاهش سطح نظارتی بازرسین آژانس است. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، روز یکشنبه هفته گذشته در سفری به ایران به توافقی با مقامات دولت حسن روحانی در مورد این سطح کاهش دست یافت. این توافق اما مورد مخالفت مجلس ایران به ریاست باقر قالیباف قرار گرفته است.

 اشکنازی در صحبت‌های خود تاکید کرد که اسرائیل «هرگز به ایران اجازه نمی‌دهد ظرفیت دستیابی به سلاح هسته‌ای پیدا کند.»

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در واکنش به توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، این اقدام را «اقدامی افراطی» خواند که «تمامی خطوط قرمز جامعه بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و توافق هسته‌ای را از هرگونه معنی تهی می‌کند.» او از جهان خواست به اقدامات ایران پاسخ دهد.

بیشتر از جهان