اسرائیل خواهان «پاسخ فوری» بین‌المللی به اقدامات هسته‌ای ایران شد

وزیر خارجه اسرائیل: گام‌های افراطی ایران نیازمند یک پاسخ فوری بین‌المللی است

گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل- MENAHEM KAHANA / AFP

در پی عدم موفقیت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای منصرف کردن تهران از تصمیم خود به تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدود کردن بازرسی‌های آژانس، اسرائیل خواهان «پاسخ فوری» بین‌المللی به این اقدامات ایران شد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت «ایران آخرین بقایای نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از بین می‌برد و به تهدید ثبات منطقه‌ای و به چالش کشیدن آن ادامه می‌دهد.»

وی با تاکید بر این‌که «گام‌های افراطی ایران نیازمند یک پاسخ فوری بین‌المللی است،» گفت سیاست ایران بیانگر تمایلاتش در ادامه «توسعه مخفیانه توانایی هسته‌ای» خود است و اسرائیل این گام‌ها را یک تهدید می‌بینید که نباید بدون پاسخ بماند.

آقای اشکنازی تاکید کرد که اسرائیل هرگز به ایران «اجازه نخواهد داد توانایی دستیابی به سلاح هسته‌ای را مدیریت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل یک روز پس از آن بیان می‌شود که ایران تعلیق اجرای پروتکل الحاقی را، که به صورت داوطلبانه تحت برجام پذیرفته بود، رسما آغاز و دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را محدود کرد.

تهران در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۱۳۹۴، تعهدات خود را تحت آن توافق به تدریج کاهش داد و پیروی از مفاد برجام را مشروط به بازگشت آمریکا و لغو تحریم‌ها کرده است. واشینگتن اما می‌گوید تهران باید گام اول را بردارد.

در حالی که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا تلاش‌ها برای نجات برجام جان تازه‌ای گرفته و کاخ سفید برای مذاکره ابراز آمادگی کرده است، مدیرکل آژانس برای متقاعد کردن مقام‌های ایران برای صرف نظر از تصمیم خود به تهران رفت.

وی در بازگشت از تهران به خبرنگاران در وین گفت دو طرف به تفاهمی دست یافته‌اند که به صورت موقت، در یک دوره سه ماهه، اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران جمع‌آوری شود و در پایان دوره در اختیار آژانس قرار بگیرد.

اسرائیل که از ابتدا با توافق قدرت‌های جهانی با ایران مخالف بود و می‌گفت جمهوری اسلامی قابل اعتماد نیست، از سیاست‌های دولت قبلی آمریکا در مخالفت با برجام کاملا حمایت می‌کرد و از پیامدهای رویکرد دولت جو بایدن نگران است.

جمهوری اسلامی موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد آن بارها تهدید به نابودی اسرائیل کرده‌اند. اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران، و همچنین برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، را تهدید جدی علیه خود می‌بیند.