ادعاهای بی‌پشتوانه نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال

شعارهایی درباره فوتبال زنان، حق پخش تلویزیونی و تحول اقتصادی

تلویزیون در ایران یک رسانه انحصاری است- عکس از فوتبال برتر

شعارهای بی‌پشتوانه نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال نه درهای ورزشگاه‌ها را به روی زنان باز می‌کند، نه به فوتبال زنان که مخفیانه برگزار می‌شود رونق می‌دهد، نه منجر به دریافت حق پخش تلویزیونی از رسانه انحصاری صدا و سیما می‌شود.

آنچه تا امروز از اعلام برنامه نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به دست آمده، شعارها و ادعاهایی است که بررسی آنها نشان می‌دهد قابلیت اجرایی ندارند، چون اجرای آن برنامه‌ها از اختیارات رئیس فدراسیون فوتبال خارج است. رئیس هر کدام از ۴ نامزد باشند، اختیاراتی را به دست نمی‌آورند که بتوانند مطابق ادعاها و شعارهای انتخاباتی رفتار و عمل کنند.

نامزدها برای به دست آوردن رای زنان در مجمع انتخابات همواره در اعلام برنامه‌های درباره نقش زنان در فوتبال حرف زده‌اند، اما فدراسیون فوتبال نه برای ورود زنان تماشاگر به ورزشگاه‌ها می‌تواند مستقل تصمیم بگیرد و نه قدرت تاثیرگذاری چندانی بر رونق لیگ فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی زنان دارد. حتی دیدارهای پی‌در‌پی ایتفانتینو، رییس فیفا با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نتوانست منجر به حضور زنان در ورزشگاه‌ها شود و فقط در چند بازی به شکل نمایشی و نمادین و گزینشی، زنان به ورزشگاه راه یافتند تا فوتبال ایران از تعلیق فرار کند. مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها را رئیس فدراسیون صادر نمی‌کند که نامزدهای ریاست فدراسیون دراین‌باره شعار سردهند. حتی محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی در دوره‌های اخیر انتخابات رییس‌جمهوری شعار حضور زنان در ورزشگاه‌ها را در کمپین‌های تبلیغاتی خود مطرح کرده‌اند اما هرگز نتوانستند مستقل درباره این موضوع تصمیم بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیگ‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی زنان از پخش تلویزیونی در صدا و سیمای ایران یا رسانه‌های اینترنتی محروم است و این موضوع باعث می‌شود آنها نتوانند حامیان مالی یا سرمایه‌گذاران را ترغیب کنند که در این رشته‌های ورزش زنان نقش ایفا کنند. فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی زنان وقتی می‌تواند رونق بگیرد که پیش از هر چیز به جای برگزاری در مخفی‌گاه، دیده شود و تصمیم‌گیری دراین‌باره نیز در قدرت رییس فدراسیون فوتبال نیست.

نامزدهای فدراسیون فوتبال از درآمدزایی و ثروت فوتبال در ایران حرف می‌زنند. اما بخش بزرگی از درآمد فوتبال در بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین لیگ‌ها از دریافت حق پخش تلویزیونی است و فوتبال ایران یک ریال از این منبع سهم ندارد. تلویزیون در ایران یک رسانه انحصاری است و تا امروز به هیچ توافقی با فدراسیون‌های ورزشی برای پرداخت حق پخش بازی‌ها نرسیده و مذاکرات همیشه بی‌‌نتیجه مانده است. رئیس جدید فدراسیون فوتبال همچون روسای پیشین نمی‌تواند راهی پیدا کند که صدا و سیما حقوق فوتبال را رعایت کند. این نتیجه انحصار یک رسانه است و تغییر این موقعیت در قدرت رئیس فدراسیون فوتبال نیست.

در میان حرف‌های نامزدهای انتخابات وعده‌های تحول اقتصادی در فوتبال، جز شعار ویژگی دیگری ندارد. اقتصاد فوتبال در ایران دولتی است و فارغ از این، اقتصاد فوتبال را نمی‌توان از مفهوم کلی اقتصاد در ایران جدا کرد. نامزدهای انتخابات با طرح ارقام گزاف و ادعای ثروت نهفته در فوتبال ایران می‌خواهند اعضای مجمع را برای رای دادن ترغیب کنند اما واقعیت موجود، ورشکستگی فدراسیون فوتبال حتی با قرارداد یک مربی (مارک ویلموتس) است.

کیومرث هاشمی، مصطفی آجرلو و شهاب‌الدین عزیزی خادم ۳ نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال که در برنامه تلویزیونی فوتبال برتر از برنامه‌های خود برای ریاست فدراسیون فوتبال دفاع کردند، جز شعارهایی که پشتوانه اجرایی نداشتند، حرف مهم دیگری نزدند. علی کریمی، نامزد دیگر انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال اما حاضر نشد در برنامه فوتبال برتر از شبکه سوم سیما شرکت کند و این برنامه را نمایشی توصیف کرد. کریمی ترجیح داد در برنامه اینترنتی تی‌وی تاک شرکت کند که از شبکه اینترنتی فیلیمو پخش می‌شود. اما مجوز پخش هر برنامه اینترنتی را ساترا صادر می‌کند و طبق اعلام ساترا، این برنامه در دست بررسی برای دریافت مجوز پخش قرار گرفته است. ساترا سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوتی و تصویری فراگیر است، سازمانی که زیر نظر صدا و سیما اداره می‌شود. برنامه‌ای که علی کریمی در آن درباره انتخابات گفت‌وگو کرده، تاریخ مصرف دارد و باید پیش از انتخابات دهم اسفندماه پخش شود. صدور دیرهنگام مجوز برای این برنامه باعث سوختن محتوای آن می‌شود.

بیشتر از ورزش