ویرجینیا مجازات اعدام را لغو می‌کند

تعداد اعدامیان ایالت ویرجینیا در طول تاریخ آمریکا از همه ایالت‌های دیگر بیشتر بوده است

رالف نورتم، فرماندار ویرجینیا و از اعضای حزب دموکرات که برای لغو حکم اعدام تلاش کردند- Zach Gibson/Getty Images/AFP

پس از تصوب نهایی لایحه ختم مجازات اعدام از طرف قانونگذاران ایالت ویرجینیا در روز دوشنبه، فرماندار ویرجینیا قرار است این لایحه را امضا کند. 

به گفته مرکز اطلاعات اعدام، تعداد اعدامیان ایالت ویرجینیا در طول تاریخ آمریکا از آغاز تاکنون از همه ایالت‌های دیگر بیشتر بوده است. طبق برآورد این مرکز، در مجموع ۱۴۰۰ نفر در این ایالت اعدام شده‌اند. این بیست و سومین ایالتی است که به مجازات اعدام پایان می‌دهد، مجازاتی که دادگاه عالی در سال ۱۹۷۶ دوباره به اجرا گذاشت. 

از آن زمان تاکنون ۱۱۳ نفر در ایالت ویرجینیا اعدام شده‌اند و این ایالت در کنار تگزاس دو ایالت برتر آمریکا از لحاظ فراوانی آمار اعدام بوده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب دموکرات که اکثریت مجلس را دارند و برای دومین سال ریاست مجمع عمومی را برعهده دارند برای لغو این حکم کوشیدند و مدعی بودند برای رنگین‌پوستان، بیماران روانی و فقرا بیش از اقشار دیگر مجازات اعدام در نظر گرفته شده است. جمهوری‌خواهان در مورد اجرای عدالت در حق قربانیان و خانواده‌هایشان ابراز نگرانی کردند و گفتند جرایمی وجود دارد چنان هولناک که باید مرتکبان آن را اعدام کرد. 

اوایل ماه جاری لغو این حکم هم در مجلس و هم در سنا جداگانه تصویب شد. روز دوشنبه سنا با آرای ۲۲ به ۱۶ مصوبه مجلس را تأیید کرد و آن را برای فرماندار رالف نورتهام فرستاد. سناتور جمهوری‌خواه جیل ووگل نیز در صحن مجلس با دموکرات‌ها در رأی به تصویب این لایحه هم‌صدا شد. 

قرار بود بعدازظهر آن روز نسخه سنا از این لایحه در مجلس به رأی گذاشته شود. هم اکنون فقط دو مرد در ویرجینیا در انتظار اعدام‌اند. 

آنتونی جونیپر در سال ۲۰۰۴ به جرم قتل دوست‌دختر سابقش، دو تا از فرزندان او و برادرش به اعدام محکوم شد. توماس پورتر نیز به جرم ارتکاب به قتل مأمور پلیس اهل نورفولک در سال ۲۰۰۵ به اعدام محکوم شد. 

با تصویب قانون لغو اعدام، مجازات آن‌ها به حبس ابد بدون آزادی مشروط تغییر می‌کند. 

این گزارش با همکاری خبرگزاری آسوشیتد پرس نوشته شده است

© The Independent

بیشتر از جهان