واکسیناسیون کرونا در افغانستان آغاز شد

۲۵۰ هزار نفر در فاز اول واکسن هندی کرونا را دریافت می‌کنند

صبح روز سه‌شنبه برنامه واکسن ضد کرونا رسماً در افغانستان آغاز شد. در این برنامه که با حضور محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد به‌صورت نمادین به یک سرباز، یک فعال رسانه‌ای  و یک پزشک، واکسن کویشیلد هندی که کپی واکسن آسترازنکای انگلیسی است، تزریق شد.

وحید الله مجروح، سرپرست وزارت بهداشت افغانستان در این برنامه گفت، به دلیل نیاز اساسی، نخستین افرادی که واکسن ضد کرونا را دریافت می‌کنند نیروهای امنیتی افغانستان خواهند بود. همچنان به گفته سرپرست وزارت بهداشت افغانستان، کارمندان بخش بهداشت نیز در اولویت دریافت واکسن قرار دارند. به دنبال آن معلمان و فعالین رسانه‌ای نیز از این واکسن استفاده خواهند کرد.

این اولین محموله واکسن ضد کرونا است که  هند به افغانستان هدیه داده است. به گفته وزارت بهداشت افغانستان، کشور هند ۵۰۰ هزار دوز واکسن کویشیلد  به افغانستان کمک کرده است که این مقدار واکسن به ۲۵۰ هزار نفر در کشور تزریق خواهد شد.  

رادریندرا تندن، سفیر هند در کابل که در برنامه آغاز واکسیناسیون در افغانستان شرکت کرده بود گفت: «این کشور تا حال ۲۵ میلیون دوز واکسن را به کشورهای مختلف انتقال داده است. به گفته سفیر هند، این کشور بالاترین ظرفیت را برای تولید واکسن ضد کرونا دارا است.»

همچنان رئیس‌جمهور غنی نیز در این برنامه گفت که با شیوع کرونا در افغانستان، پیش‌بینی اثرات بسیار پرخطری در افغانستان می‌شد. اما با تدابیر بهداشتی دولت و همکاری مردم، ویروس کرونا کمترین صدمه را به مردم وارد کرده است. با این حال آقای غنی می‌گوید خطر کرونا با وجود آغاز واکسن از بین نرفته است. به همین دلیل باید تدابیر بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی همچنان اجرا شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آغاز برنامه واکسیناسیون کرونا دقیقاً در سالروز ابتلای نخستین شهروند این کشور به ویروس کرونا، صورت گرفت. در پنجم اسفند ۱۳۹۸ نخستین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در شهر هرات در غرب افغانستان و هم‌مرز با ایران به ثبت رسید.

وزارت بهداشت افغانستان گفت که این ویروس از کشور ایران وارد افغانستان شد. با این که سطح ابتلا و تلفات ناشی از ویروس کرونا در ایران بسیار بالا بود، اما در افغانستان این وضعیت برعکس بود. توقع می‌رفت با توجه به امکانات بسیار ناچیز بهداشتی در افغانستان و بی‌توجهی به این ویروس در میان مردم، سطح ابتلا به این ویروس در افغانستان بالا باشد. اما برعکس نسبت به کشورهای منطقه به‌جز کشورهای آسیای میانه، تأثیرات این ویروس بر مردم کمتر بود. بر اساس آمار وزارت بهداشت افغانستان از آغاز شیوع ویروس کرونا در افغانستان، نزدیک به ۵۶ هزار تن به این ویروس آلوده شدند.

۲۴۳۵ تن بر اثر ابتلا به این ویروس وفات یافتند و نزدیک به ۴۹ هزار تن هم دوباره بهبود یافتند. در حال حاضر در سراسر افغانستان ۴۳۱۶ تن به این ویروس آلوده‌اند و در طول چند روز گذشته آمار ابتلا و وفات در اثر این ویروس به صفر رسیده است. از جمله امروز تا زمان انتشار این گزارش هیچ مورد ابتلا و وفات در اثر ویروس کرونا در افغانستان ثبت نشده است.

با این حال ویروس کرونا اثرات اقتصادی بدی بر مردم افغانستان گذاشت. گفته می‌شود سطح فقر در افغانستان در ظرف یک سال بیش از ده درصد افزایش پیدا کرده است.

بانک جهانی در تیرماه سال جاری گزارشی به نشر رساند که سطح فقر در افغانستان به دلیل شیوع ویروس کرونا به ۷۲ درصد خواهد رسید. بانک جهانی وضعیت فقر در افغانستان را آن زمان ۵۵ درصد عنوان کرده بود. با این حال دولت افغانستان تلاش کرده است که تدابیری را برای کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از کرونا اجرا کند. از جمله توزیع کالاهای اساسی که با کمک ۲۴۴ میلیون دلاری بانک جهانی توسط وزارت توسعه روستاهای افغانستان آغاز شده است.

با این که در فاز اول تزریق واکسن کرونا، ۲۵۰ هزار نفر واکسینه خواهند شد اما دولت افغانستان وعده داده است که حدود ۴۰ درصد مردم این کشور را واکسینه کند.