آغاز استخدام زنان در نیروهای مسلح عربستان سعودی

از جمله شرایط استخدام بهره‌مندی از استانداردهای فیزیکی و حداقل تحصیل تا پایان دوره دبیرستان است

محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان سعودی در حال اجرای اصلاحات گسترده است-BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

در ادامه روند اصلاحات و به کارگیری زنان در بخش‌های مختلف، از این پس زنان در عربستان سعودی می‌توانند در نیروهای مسلح استخدام شوند.

به گزارش بیزینس استاندارد، از روز یکشنبه زنان واجد شرایط می‌توانند برای استخدام در درجه‌های نظامی مختلف از سرباز تا گروهبان در ارتش، نیروی هوایی سلطنتی، نیروی دریایی سلطنتی، نیروی راهبردی موشکی و خدمات پزشکی نظامی درخواست بدهند.

این روزنامه بریتانیایی با اشاره به اصلاحاتی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای تبدیل کشورش به بزرگترین اقتصاد جهان به دنبال آن است، می‌نویسد: «موقعیت‌های شغلی به تدریج برای زندان سعودی باز می‌شود و مشارکت آنها در نیروی کار برخی از اهداف برنامه‌ریزی شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون حضور زنان در جامعه ملموس‌تر است و موقعیت‌های شغلی که پیش‌تر در انحصار مردان بود، مانند کار در کافه‌ها یا رستوران‌ها نیز برای زنان عادی شده است.

تصمیم به استخدام زنان در ارتش نخستین بار در سال گذشته میلادی اعلام شد. در همان زمانی که عربستان اعلام کرد زنان برای سفر به خارج از کشور به اجازه یک مرد نیاز ندارند. یک سال قبل از آن در سال ۲۰۱۸، عربستان ممنوعیت رانندگی براای زنان را لغو کرده بود. اقدامی که بنا بر برآورد بلومبرگ ۹۰ میلیارد دلار به درآمد اقتصادی عربستان می‌افزاید.

زنان ۲۱ تا ۴۰ ساله برای استخدام در ارتش علاوه بر بهره‌مندی از وضعیت سلامتی مناسب و استانداردهای فیزیکی شامل قد ۱۵۵ سانتیمتر و بلندتر، باید دست‌کم دوره دبیرستان را به پایان رسانده باشند. زنانی که همسر خارجی دارند نیز نمی‌توانند برای استخدام در نیروهای مسلح اقدام کنند.

این درحالی است که اخیرا ۱۰۰ قاضی زن در عربستان معرفی شده‌اند.

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که پیش از این فعالیت زنان در جامعه به شغل‌هایی مانند معلمی محدود بود. 

بیشتر از جهان