درخواست حکم اعدام برای خلبان بازنشسته به‌دلیل نوشیدن مشروب

نماینده دادستانی تهران مدعی شده است که او پیش‌تر نیز سه‌بار به اتهام شرب خمر بازداشت و حد برایش اجرا شده است

سال گذشته هم در مشهد فردی به جرم نوشیدن الکل اعدام شدږ اعدام او بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت- تصویر از خبرگزاری میزان

نماینده دادستانی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمد کشکولی، برای مردی ۷۳ ساله به جرم «شرب خمر» درخواست صدور حکم اعدام کرد.

این مرد که گفته می‌شود دارای مدرک دکترای نظامی و یک خلبان بازنشسته است، به اتهام شرب خمر و رانندگی در حال مستی در شمال تهران بازداشت شده است. نماینده دادستانی تهران، با بررسی سوابق پرونده، مدعی شده است که او پیش‌تر نیز سه مرتبه به اتهام شرب خمر بازداشت و حد برایش اجرا شده است.

متهم شرب خمر را انکار می‌کند

دادگاه خلبان بازنشسته به اتهام شرب خمر در تهران درحالی برگزار شد که او اتهام خود را در جلسه دادگاه انکار کرد و گفت: «قبول دارم در سال‌های قبل سه مرتبه به اتهام شرب خمر بازداشت شدم و چون تست الکل مثبت بود، هر بار شلاق خوردم، اما آخرین بار بی‌دلیل بازداشت شدم و من مشروب مصرف نکرده بودم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در حضور قاضی دادگاه با طرح این موضوع که به‌ زور از او تست الکل گرفته شده است، گفت: « چون به‌زور از من تست الکل گرفتند، برگه‌ای را که تاییدکننده مثبت بودن تست الکل بود، امضا نکردم. من اتهامم را قبول ندارم.»

محمد شمس، وکیل پرونده متهم، نیز در دفاع از او تصریح کرده است: «پرونده، نواقص بسیاری دارد و موکلم نیز در پرونده، به مشروب‌خواری اعتراف نکرده است. ازاین‌رو تقاضای برائت وی را دارم.»

اعدام فردی در مشهد با اتهام شرب خمر

سال گذشته در مشهد هم شخصی با اتهام شرب خمر اعدام شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد. در آن زمان دادگستری استان خراسان رضوی در توجیه اعدام این فرد بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود: «برخی رسانه‌های معاند در فضای مجازی درحالی از اعدام فردی در مشهد به‌علت نوشیدن الکل خبر می‌دهند که در این پرونده، ناگفته‌های فراوانی را نادیده می‌گیرند.»

مقام‌های قضایی استان خراسان رضوی، «ناگفته‌های نادیده گرفته شده» این پرونده را ۲۰ مورد سابقه محکومیت کیفری قطعی فرد اعدام‌شده بین سال‌های ۷۵ تا ۹۷ عنوان کردند؛ درحالی‌که طبق اعلام آنان، سوابق این فرد مربوط به اتهام‌های مصرف مواد مخدر در سال ۷۵ و ۷۶ بوده و سوابق دیگر او نیز صرفا مصرف و نگهداری مشروبات الکلی عنوان شده است. بنابر گفته وکیل این مرد، موکل او «برای بار ششم به اتهام شرب خمر محکوم شده بود» و حکم اعدامش به همین دلیل اجرا شد.

قانون مجازات اسلامی در خصوص مجازات شرب خمر چه می‌گوید؟

مطابق ماده ۱۷۹ فصل سوم قانون سابق مجازات اسلامی، «هرگاه کسی چند بار شُرب مُسکَر بنماید و بعد از هربار، حد بر او جاری شود، در مرتبه سوم کشته می‌شود». این ماده در سال ۹۲ تغییر کرد و اصلاح شد که بر اساس آن، «هرگاه کسی سه‌بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری شود، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است».

هرچند بر‌‌اساس قوانین جمهوری اسلامی، همچنان امکان صدور حکم اعدام برای کسی که سه‌بار به اتهام مشروب‌خواری محکوم شده، وجود دارد، صدور و اجرای حکم اعدام در ایران طی سال‌های گذشته به‌خاطر مشروب‌خواری بسیار نادر بوده است. در حال حاضر گفته می‌شود «ایران به‌‌تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام» در جهان، رتبه نخست را دارد.