ظریف: بایدن در حال دنبال کردن سیاست‌های ترامپ است، نه اوباما

وزیر امور خارجه ایران: آمریکا پس از بازگشت به برجام باید خسارات ما را جبران کند و متعهد شود که دیگر چنین رفتاری را تکرار نکند

محمدجواد ظریف، در آستانه رسیدن ضرب‌الاجل تعیین شده مجلس شورای اسلامی، کوشید پیام خود را بدون واسطه به مقامات آمریکا برساند - AMIL LAGE / AFP

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با انتقاد از آنچه آن را دنبال شدن سیاست‌های ترامپ در دوران جو بایدن خواند، گفت که تصمیم پایان دادن به بازرسی‌های سریع توسط بازرسان سازمان ملل در پنجم اسفندماه به معنای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ معروف به برجام نیست. 

ظریف در گفت‌وگو با شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به جمهوری اسلامی، گفت: «ما درخواست‌های زیادی داریم و خواهان اقدام عملی از سوی آمریکا هستیم، نه حرف. اما اکنون مشکل این است که بایدن در حال دنبال کردن سیاست‌های ترامپ است، نه اوباما.»

دولت بایدن روز پنجشنبه اعلام کرد که آماده گفتگو با ایران در مورد بازگشت هر دو کشور به توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ است که هدف آن جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای و نیز رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، ایالات متحده را در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج کرد و تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.

اما ایران و ایالات متحده در مورد اینکه چه کسی باید اولین قدم را برای احیای توافق بردارد، اختلاف نظر دارند. ایران اصرار دارد که ایالات متحده ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند. از سوی دیگر، واشینگتن می‌گوید که تهران ابتدا باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که امروز به زبان انگلیسی سخن می‌گفت تا در آستانه رسیدن ضرب‌الاجل تعیین شده مجلس شورای اسلامی، پیام خود را بدون واسطه ترجمه به مقامات آمریکا برساند.

ظریف با بیان اینکه ایالات متحده هنوز برای نجات برجام باید تحریم‌ها را لغو کند، تاکید کرد: «آمریکا نمی‌تواند به برجام بپیوندد مگر اینکه تحریم‌ها را لغو کند؛ تمامی تحریم‌ها باید لغو شوند.»

به گزارش ایسنا، ظریف در ادامه تصریح کرد: «ما تعهداتی داریم که به آن‌ها پایبند هستیم. تمام اقدامات ما در راستای برجام است. ما قوانین کشور را که پارلمان به آن مشروعیت بخشیده، اجرا می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «در آمریکا، رئیس‌جمهوری می‌تواند از حق وتو برای مخالفت با هر گونه تصمیمی استفاده کند اما در ایران، ما چنین کاری نخواهیم کرد.»

ظریف از درز اطلاعات محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز انتقاد کرد و گفت: «اصطلاح مکانیسم ماشه ساخته آمریکاست و چنین چیزی در برجام وجود ندارد. آمریکایی‌ها برای کنترل افکار عمومی این اصطلاح را ایجاد کردند.»

وی با بیان اینکه پس گرفتن درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه از شورای امنیت، امتیاز به ایران نیست، افزود: «آنها حقیقت را پذیرفته‌اند که نمی‌توانند از این طریق به جایی برسند.»

وزیر امور خارجه ایران گفت: «رئیس‌جمهوری بایدن با سیاست های دونالد ترامپ مخالفت می کند، اما در حقیقت همان سیاست را دنبال می‌کند.»

وزیر خارجه ایران گفت: «اروپایی‌ها هم به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند. ممکن است دولت‌هایشان درباره پایبندی به توافق حرف بزنند اما شرکت‌هایشان به حرف واشنگتن گوش می‌کنند. اروپایی‌ها برای تصمیم‌گیری نیازمند تائید واشنگتن هستند. آنها باید از آمریکا بخواهند که به جایگاه‌شان احترام بگذارد و اجازه دهد که به الزامات خود عمل کنند.»

او با بیان اینکه آمریکا پس از بازگشت به برجام باید خسارات ما را جبران کند، تاکید کرد که آمریکا باید متعهد شود که دیگر چنین رفتاری را تکرار نکند.