آمریکا: تغییر موضع در مورد مکانیزم ماشه توانایی تعامل با شورای امنیت را افزایش می‌دهد

وزیر خارجه ایران ضمن استقبال از این اقدام آمریکا، تکرار کرد که نخست باید تحریم ایران لغو شود

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - KEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید تغییر موضع واشنگتن در مورد بازگشت فوری تحریم‌های سازمان ملل متحده علیه ایران توانایی ایالات متحده در تعامل با شورای امنیت در مورد ایران را تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ند پرایس روز جمعه در یک نشست خبری تلفنی گفت با این حال آمریکا همچنان به تلاش برای ترغیب دیگر کشورها به خودداری از فروش سلاح به ایران ادامه خواهد داد.

نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل روز گذشته به شورای امنیت اطلاع داد که دولت جو بایدن اعلان دولت قبلی مبنی بر راه‌اندازی مکانیزم ماشه و بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی ایران را پس گرفته است. 

دولت ایالات متحده همزمان در اواخر روز پنجشنبه به هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز اطلاع داد محدودیت‌های دولت قبلی بر سفرهای درون شهری دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را لغو کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحولات پس از آن اعلام شد که ند پرایس اعلام کرد آمریکا دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست آتی گروه ۱+۵ و ایران، برای پیگیری دیپلماسی در برابر برنامه هسته‌ای تهران و برجام، پذیرفته است. 

این اقدامات دولت آمریکا در عین حال پیش از سفر مدیرکل آژانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد ایرانی اعلام شده است. رافائل گروسی قرار است شنبه وارد تهران شود.

جو بایدن قصد دارد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، که دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در اردیبهشت ۲۰۱۸ از آن خارج شد، بازگردد؛ به شرط آن که ایران ابتدا از تعهدات خود به‌طور کامل پیروی کند.

برخی رسانه‌ها گام‌های جدید واشنگتن را پیام حسن نیت آمریکا به ایران توصیف کرده‌اند. تهران از این گام‌ها استقبال کرده است، اما در عین حال گفته است پیش از لغو تحریم‌ها به تعهداتش باز نخواهد گشت.