هشدار آمریکا و سه قدرت اروپایی به ایران در باره «عواقب وخیم» نقض تعهدات هسته‌ای

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید: ایران هنوز فاصله زیادی تا پایبندی [به برجام] دارد

از چپ: دومنیک راب، ژان ایو لودریان و ایلکو ماس، وزرای خارجه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان- عکس از وزارت امور خارجه آلمان

وزرای خارجه ایالات متحده، آلمان، فرانسه و بریتانیا، در بیانیه‌ای بر «منافع مشترک امنتی خود در حفظ نظام جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و تضمین این که ایران هرگز به جنگ‌افزار هسته‌ای دست نیابد،» تاکید کردند.

وزرای خارجه این چهار کشور در نشستی مجازی «نگرانی مشترک خود را از اقدامات اخیر ایران در تولید اورانیوم با غلظت بیست درصد و نیز اورانیوم فلزی» ابراز کردند.

آمریکا و سه متحد اروپایی‌اش، تصمیم ایران به محدود كردن دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت های خود را خطرناک خواندند و از تهران خواستند از «عواقب وخیم» آن آگاه باشد.

پیش از این دیدار  جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز پنجشنبه در نشستی مجازی گفت: «ایران هنوز فاصله زیادی تا پایبندی [به برجام] دارد.»

او در ادامه گفت که تمرکز دولت ایالات متحده بر این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد.

ساعاتی پیش از آن، وزرای خارجه سه قدرت اروپایی امضا کننده برجام –آلمان، فرانسه و بریتانیا – دیدار کردند. وزارت خارجه آلمان در توییتی نوشت: «هایکو ماس، ژان ایو لودریان و دومینیک راب در نشستی سرشار از اعتماد، از آمادگی دولت جدید ایران برای بحث در باره ایران استقبال می‌کنند. گروه ئی۳ (سه قدرت اروپایی) همچنان با هدف حفظ برجام ادامه خواهند داد و همه امکانات را در این زمینه بررسی خواهند کرد. گروه ئی۳ از ایران می‌خواهد بیش از این توافق [هسته‌ای] را نقض نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه گفت اقدامات ایران در عبور از تعهدات هسته‌ای خود بازگشت ایالات متحده به برجام را به خطر می‌اندازد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از قول هایکو ماس نوشت، «هر چه بیشتر فشار وارد شود، پیدا کردن یک راه حل سیاسی دشوارتر می‌شود.»

وی گفت، گفت‌وگوها «به شکل قابل‌توجهی پیچیده‌تر می‌شود، زیرا ایران آشکارا به دنبال کاهش نیست، بلکه در پی افزایش آن است؛ و این بازی کردن با آتش است.»

ایران روز دوشنبه اعلام کرد اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی‌های سرزده آژانس را، که داوطلبانه تحت برجام پذیرفته بود، متوقف خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در جدیدترین گزارش خود از تصمیم ایران به نصب سانتریفیوژهای بیشتر در تاسیسات نطنز خبر داده است.