ظریف: به محض اینکه آمریکا و اروپا اقدام کنند، ما هم به تعهدات بازمی‌گردیم

احتمال ملاقات رودرروی مقامات تهران و واشینگتن در هفته‌های آینده

«ما اعلام کرده‌ایم که اقدامات در اجرای ماده ۳۶ برجام اقدامات جبرانی بود و اگر آمریکا و اروپا به تعهدات بازگردند، ایران نیز چنین خواهد کرد»-Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پس از اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با تهران در صورت دعوت طرف اروپایی گفت: «به محض اینکه اقدامی از طرف آمریکا و اروپا در اجرای تعهداتشان ببینیم، ما هم بلافاصله به تعهداتمان بازمی‌گردیم.»

ظریف در مقابل دوربین صداوسیما گفت: «ما اعلام کرده‌ایم که اقدامات در اجرای ماده ۳۶ برجام اقدامات جبرانی بود و اگر آمریکا و اروپا به تعهدات بازگردند، ایران نیز چنین خواهد کرد.»

تهران تهدید کرده که در صورتی که از طرف‌های مقابلی اقدامی عملی را شاهد نباشد، سه‌شنبه این هفته اجرای پروتکل الحاقی که ضامن نظارت‌ها و بازرسی‌های گسترده از تاسیسات هسته‌‌ای است را متوقف می‌کند.

این درحالی است که آمریکا پس از مذاکرات روز گذشته با بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کرده است که در صورت دعوت اروپا، آماده مذاکره با ایران است.

همزمان محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در نیویورک کاهش یافته و آمریکا در نامه‌ای به سازمان ملل اطلاع داده که از موضع دولت دونالد ترامپ مبنی بر فعال شدن مکانسیم ماشه و بازگشت همه تحریم‌ها علیه ایران عقب‌نشینی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف در پیامی توییتری در این زمینه نوشت: « آمریکا اذعان کرد که ادعاهای پامپئو درباره قطعنامه ٢٢٣١ هیچ اعتبار قانونی ندارد. ما هم موافق هستیم. آمریکا باید در پایبندی به قطعنامه ٢٢٣١، تمام تحریم‌هایی که توسط ترامپ احیا و باز اعمال شده بود را بی قید و شرط و به‌صورت مؤثر بردارد، بعد از آن، ما فوراً تمام اقدامات اصلاحی (کاهش تعهدات) را به عقب برمی‌گردانیم.»

برخی دیپلمات‌ها در گفت‌و‌گو با وال استریت ژورنال ابراز امیدواری کرده‌اند که ملاقات رو در روی مقامات تهران و واشینگتن در هفته‌های آینده اتفاق بیفتد.

برخی ناظران بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که در صورت پیشرفت مذاکرات چشم‌انداز کوتاه‌مدت این خواهد بود که احتمالا طرفین در جهت بازگشت به برجام و تعلیق بخشی از تحریم‌ها حرکت می‌کنند.

برخی پیشنهاد‌هایی که هم اکنون از سوی مقامات دولت بایدن روی میز گذاشته شده، بازگشت دوجانبه به برجام و تسهیل برخی محدودیت‌های مالی است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن نیز پیشنهاد توافق‌های مجزا را مطرح کرده است. به این معنی که نخست طرفین به برجام بازگردند. سپس در موضوعات دیگر مانند نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی توافق کنند.

اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات تهران یکصدا بر لغو تحریم‌هایی تاکید دارند که فشار مضاعفی بر اقتصاد ایران و منابع مالی مورد نیاز جمهوری اسلامی وارد کرده است.

هرچند لغو همه تحریم‌ها در گام نخست امکانپذیر به نظر نمی‌رسد، زمزمه موافقت با وام پنج میلیارد دلاری درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول و برخی کمک‌های مالی در چارچوب مبارزه با کرونا و اقدامات بشردوستانه مطرح است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمالا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ قصد آمریکا برای بازگشت به برجام را اعلام می‌کند.

این کنفرانس  ۱۱ صبح جمعه به وقت واشینگتن برگزار می‌شود.  بایدن همچنین روز جمعه در نشست رهبران گروه ۷ شرکت می‌کند که با توجه به همه‌گیری کووید-۱۹ به طور ویدیوکنفرانس برگزار خواهد شد.