دومین سفیر زن عربستان سعودی اعتبارنامه خود را به ولیعهد نروژ تسلیم کرد

امل یحیی المعلمی دومین زنی است که به‌عنوان سفیر عربستان سعودی کار خود را آغاز می‌کند

عربستان سعودی دومین سفیر زن خود را معرفی کرد- عکس از Saudi Gazette

امل یحیی المعلمی روز پنجشنبه اعتبارنامه خود را به‌عنوان سفیر عربستان سعودی در نروژ، به شاهزاده هاکون ولیعهد نروژ و نماینده پادشاه این کشور هرالد پنجم، تسلیم کرد. او پس از ریما بنت بندر، سفیر عربستان در ایالات متحده، به دومین زن عربستان تبدیل شده است که پست سفیر پادشاهی سعودی در یک کشور دیگر را برعهده دارد.

المعلمی پس از ۲۳ سال فعالیت در حوزه دانشگاهی، این شغل جدید دیپلماتیک را به دست می‌گیرد. او پیش‌ از این، در چند سمت از جمله در زمینه‌های آموزش‌ و پرورش، آموزش و توسعه اجتماعی و همچنین به عنوان مدیرکل سازمان‌ها و همکاری‌های بین‌المللی در کمیسیون حقوق بشر عربستان فعالیت داشته است.

او متولد مکه و برآمده از خانواده‌ای است فعالیت‌های دیپلماتیک انجام می‌دادند. وی خواهر عبدالله المعلمی، نماینده دائمی عربستان سعودی در سازمان ملل در نیویورک و دختر نویسنده برجسته فقید سپهبد یحیی المعلمی است.
المعلمی دارای مدرک تحصیلات تکمیلی در رشته ارتباط‌ جمعی و روزنامه‌نگاری از دانشگاه دنور در ایالات متحده آمریکا است. او لیسانس هنر خود را به زبان انگلیسی از دانشگاه پرنسس نورا بینت عبدالرحمن در ریاض دریافت کرد، علاوه بر این توانست بورس تحصیلی از مرکز مطالعات اسلامی از دانشگاه آکسفورد انگلستان دریافت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

المعلمی کار خود را در زمینه آموزش و توسعه اجتماعی آغاز کرد، جایی که به مدت پنج سال به‌عنوان معلم و به مدت هشت سال به‌عنوان مربی کار کرد. علاوه بر این او یک سال نیز در بخش آموزش در وزارت آموزش و پرورش کار کرده است. پس از آن وی سمت مدیر بخش زنان را در مرکز گفتگوی ملی پادشاه عبدالعزیز بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ برعهده داشت و عضو کمیته‌های مختلفی از جمله کمیته نظارت بر انتخابات شهرداری‌ها در سال ۲۰۱۶ و کمیته ملی کنترل مواد مخدر بود. همچنین او مدتی نیز به‌عنوان مشاور آماده‌سازی برای تلویزیون سعودی کار کرده است.

بر اساس دیدگاه جدید حکومت عربستان سعودی، نقش زنان عربستان سعودی در ساختار اجتماعی و سیاسی و مشارکت آنها در نهادهای سیاسی و اجتماعی کشور به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

پیش‌تر و با صدور فرمان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ریما بنت بندر بن سلطان به‌عنوان نخستین سفیر زن عربستان سعودی (به درجه وزیر) در واشنگتن تعیین شد.

بیشتر از جهان